(PressFire.no): Ole Peder Giæver har akkurat sluppet «Den lille boken om rollespill», en kort, gratis innføring i den opprinnelige rollespillkunsten som spilles med bøker, papir, terninger og noen liter med fantasi. 

Boken er ment som en veiledning til både spillere og spilledere. Eller en guide for «viderekomne nybegynnere», som det heter.

Idéen skal ha oppstått da en bruker på Rollespill.net-forumet ba om tips til å bli en bedre spilleder. 

- Slike diskusjoner har vi hatt mange ganger før, så hvorfor ikke samle noen av konklusjonene mellom to permer?, spør Giæver.

- Rollespill har vært en lidenskap siden jeg var ti, og jeg har brukt mye tid på hobbyen og mediet. Som spillskaper har jeg også måttet prøve å få erfaringer ned på papiret. Hva funker, og hvorfor? Hvordan får man mer ut av rollespill? Hva slags tilnærminger gir gode opplevelser?

Han mener selv han ville hatt stor glede av boka og håper nå den vil «kunne inspirere, gi idéer og lokke nye deltakere til en fantastisk hobby».

For de som ikke er kjent med rollespill er en spilleder den som er «gud» eller «skjebnen» i spillet – den som bestemmer utfallet av handlingene, men er også ansvarlig for selve historien som utspiller seg. 

Spillerne skaper rollefigurene som flettes inn i en grunnhistorien, selv om historien vanligvis vil forandres basert på utfallet av handlingene til spillerne. 

 

Ole Peder Giæver.

- Rollespill på data er som avanserte brettspill

Blant årets beste og mest populære dataspill finner vi «The Elder Scrolls V: Skyrim» - et spill som blir kategorisert som et rollespill. Det er ikke klassifisering rollespillskaper Ole Peder Giæver ikke helt enig i.

- Å kalle dataspill for rollespill har alltid virket forvirrende på meg. Dataspill minner fortsatt mer om hyperavanserte brettspill. Det er en svært begrenset grad av rolletolkning, og et mer begrenset handlingsrom enn i rollespill, forteller Giæver til PressFire og påpeker dataspillenes begrensinger:

- De to mediene har forskjellige styrker og svakheter. Rollespill er ikke dataspillets styrke. Selv de største dataspillene er fortsatt «sandkasser». Det finnes en grense for hvor langt du kan bevege deg på «spillbrettet» før det sier stopp.

 

Roten til alt ondt.

Gjensidig plyndring

Han påpeker likevel at rollespill i elektronisk form ikke er hans sterke side, men at venner har skrytt av høstens farsott, «Skyrim». Likevel tviler han på at spillerne får noen ordentlig formening om selve personligheten til figuren sin i spillet.

Dataspillene tror han kanskje har ødelagt for rollespillene.

- Jeg tror den tekniske utviklingen og stadig bedre grafikken i dataspill har bidratt til å trekke mange potensielle og tidligere spillere bort fra rollespill. 

Likevel er det elementer med rollespill han mener kanskje holder for noen spillere:

- Hvis det du først og fremst søker i en «rollespillopplevelse» er å suse rundt i et kult landskap, løse gåter, kverke monstre og ta tingene deres og gå op i nivåer kan dataspill i mange tilfeller by på en minst like grei opplevelse som rollespill. Ikke minst slipper du hoderegninga, datamaskinen gjør det for deg.

Han påpeker også at dataspill helt siden 70-tallet har lånt av rollespillenes staffasje og klisjéer. Hvor alt stort sett stammer fra «Drager og Demoner» («Dungeons & Dragons»). 

- Et spill som «Baldur’s Gate» brukte både regler og setting fra «Advanced Dungeons & Dragons». Og rollespill har på sin side plyndret sjangerlitteratur som fantasy, science fiction og horror.

 

Fra boka - gjett hvem dette er?

Ønsker mer skuespill

Selv har han vurdert tanken om hvordan det ble om de «ekte» rollespillene hentet mer inspirasjon fra improvisert teater og performance art. Runden er ifølge Giæver nesten fullendt, for ifølge Giæver skal nyere rollespill ha tatt inspirasjon fra dataspillene. Det er noe han ikke forstår poenget med eller har sansen for.

- Enkelte rollespill har de siste årene snudd, og forsøker nærmest åligne dataspill. «Dungeons & Dragons 4th Edition» legger vekt på miniatyrer og brett. Det finnes også et «World of Warcraft»-rollespill jeg aldri har prøvd.

- Gullalderen til rollespill må kunne sies å være over, hvordan tror du det blir med fremtiden?

- Kommersielt sett har du kanskje rett. Kreativt og kunstnerisk har gullalderen bare så vidt begynt. Noen av de mest spennende rollespillene er skapt i løpet av det siste tiåret. Jeg nevner et knippe av dem i boka.

-Vi er tilbake i undergrunnen, i hulene om du vil, og her blomstrer det som ... gulmugg. Det har vokst frem internasjonale fora der indiespillutviklere diskuterer, utveksler idéer, erfaringer og sjekker ut hverandres spill. 

- Internett setter spilltradisjoner og spillere i kontakt på tvers av landegrensene. Videre finnes det særegne rollespilltradisjoner og -kulturer i en rekke land, også Norge.

Han forteller videre at han tror vi vil se et «økt mangfold og en fortsatt økt internasjonal krysspollinering og vekst i bredden». 

- Både rollespill og dataspill er medier i sin ungdoms vår, slår han fast.

 

Ole Peder Giæver er en av skaperne bak det norske rollespillet «Itras by» og har en bachelor i både Kultur- og samfunnsfag og journalistikk. «Den lille boka om rollespill» kan lastes ned gratis som PDF, leses på nettet eller kjøpes som fysisk bok via nettjensten Lulu. Rollespillkjeden Outland skal også ha bestilt inn boka til sitt sortiment.

Kommentarer