Et skytespill hvor du ikke skyter med kuler

«Warco» kan bli et friskt pust i en sliten sjanger.

22. september 2011 15:21

Innovasjon i førstepersons skytespill-sjangeren er ikke hverdagskost. Senest for en uke siden diskuterte vi om sjangeren rett og slett begynner å gå på tomgang.

Nå ser det ut til at et friskt pust kan være på vei. I «Warco», som er under utvikling hos det australske studioet Defiant Development, blir du kastet ut i en krigssone i kjent stil. Men i stedet for å skyte kuler, skyter du video fra et kamera.

Ifølge Wired jobber Defiant med både en journalist og en filmskaper for å skape et spill som setter deg i rollen som en journalist i en krigssone, i hva de kaller «et politisk spill forkledd som et førstepersons skytespill».

Realistisk fundament

Ideen som «Warco» sprang ut av, var journalisten Tony Maniatys visjon om en slags treningssimulator for krigskorrespondanter.

Morgan Jaffit i Defiant mener de har et nytt perspektiv på et kjent tema, der de har både journalistisk erfaring og en filmskapers øye for visuell historiefortelling som grunnlag for spillet.

- Vi kan bruke verktøyene og teknikkene fra andre FPS-spill til å bygge en helt annen type narrativ og opplevelse. Fra et designperspektiv er det dét som tente meg, sier Jaffit ifølge Wired.


Moralsk gråsone

Spillet følger historien til journalisten Jesse DeMarco. Spilleren må kaste seg inn i farlige situasjoner bevæpnet bare med et kamera, og må i ettertid redigere materialet til engasjerende nyhetshistorier. Mellom slagene vil en diskutere hendelsene med andre journalister.

- Selv om hovedmekanismen vil være å filme hendelsene, handler «Warco» også veldig mye om valg, sier Jaffit, og fortsetter:

- Det handler om å navigere gjennom en moralsk grå verden og ta valg som har menneskelige ringvirkninger. Du må finne historien du ønsker å fortelle, siden hvert av miljøene er fylt med forskjellige historieelementer du kan filme og kombinere som du vil. Det er både historiefortelling og et actioneventyr med et nytt perspektiv.

Usikker fremtid

«Warco» har vært under utvikling i fire måneder, men har ennå ikke funnet noen utgiver som vil stå for videre finansiering. En ikke navngitt utgiver skal ha fortalt utvikleren at det er vanskelig å få direktører og salgssjefer til å tenne på et skytespill uten skyting.

- Men dette er definitivt den typen spill vi burde lage, som en industri, sier den anonyme utgiveren ifølge Wired.

Når spillet eventuelt blir gitt ut, og til hvilke plattformer, er ikke bestemt.

- Vi er optimistiske, og tror vi vil finne en måte å få prosjektet til å fungere i en kommersiell virkelighet, sier Jaffit.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3