Dagens 3D-grafikk består av millioner med triangler, som gjerne får malt på seg en form for tekstur og lagt på noen effekter. Slik har det i stor grad fungert helt siden vi fikk 3D-grafikk.

Hvis vi skal tro det australske firmaet Euclideon er dette nå avleggs og gammeldags. De hevder å ha utviklet teknologi som tilbyr ubegrenset med detaljer ved å bruke punkter (punktsky) i stedet for tradisjonelle polygoner.

De påstår at det er mulig å gjengi 15 millioner polygoner per kvadratmeter i spillet, noe som visstnok er 100.000 ganger mer detaljert enn tradisjonell, polygonbasert grafikk.

Selskapet sammenligner disse punktene med små atomer, og har selv utviklet teknologi som skal kunne konvertere dagens polygonbaserte modeller til det nye systemet. Resultatet skal være ekstremt detaljert grafikk.

Selve teknologien fungerer på mange måter som søkemotorer, hvor det brukes algoritmer for få plassere ut punkter, forklarer Bruce Dell overfor Kotaku i et intervju.

- En typisk analogi vi bruker er å forestille seg det å gå i et bibliotek for å finne en bok, for eksempel Snøhvit. Se for deg at bøkene ikke er på hylla, men ligger strødd på bakken. For øyeblikket er det slik punktskysystemer fungerer, de viser alle punktene på skjermen og det finnes ikke noe system der, sier Bruce Dell og fortsetter:

- Men forestill deg å gå til biblioteket hvor alle bøkene er på hylla i et system hvor du går til S-aveldingen og ser etter Snø. Da går det ikke lenge får du finner det du trenger.

- Vi har laget en søkealgoritme som finner punkter, slik at den kan finne bare ett atom for hvert punkt på skjermen.

Australske Euclideon annonserte teknologien sin i fjor, og har siden gått under jorda for å forbedre teknologien. Nå er de ute med en ny video, som du ser nederst i saken, for å vise fremgangen. Han sammenligner fasen med den andre «Star Wars»-filmen, hvor de nå vil gå under jorda igjen for å gjøre seg ferdige.

Men det er svært delte meninger om hvor revolusjonerende dette faktisk er. Markus Persson, skaperen av «MineCraft», er nådeløs i en blogg og kaller det for svindel. Han mener de har laget en voxel-motor og at det må enorme lagringsmuligheter for å lage landskapet som er demonstrert i videoen. Han påpeker at videoen også består av mange objekter som gjentas, noe som er svært effektiv for minne og prosessorkraft.

Han mener også at denne type grafikk ikke er egnet for å lage animasjoner, fordi det ikke finnes raske nok algoritmer for å forandre grafikken.

Han kan se ut til å ha et poeng, for i videoen er det kun kameraet som beveger seg. Ingen av objektene beveger på seg eller har noen form for fysikk knyttet til seg. Miljøene fremstår derfor som helt «døde». 

Spilllegenden John Carmack («Doom», «Quake»), som også er svært kompetent når det kommer til 3D-grafikk, twitret imidlertid at denne teknikken kan være aktuell i fremtiden, men ikke på dagens konsoller. 

Kommentarer