Neste «Rainbow Six» vil utfordre moralen din

Ikke lenger nok å skyte først og spørre etterpå.

24. juni 2011 10:59

Ubisoft har foreløpig ikke formelt annonsert et nytt «Rainbow Six»-spill, men det stopper på ingen måte spekulasjonene om at et slikt faktisk eksisterer. Det virker nå som om utviklerne har «lekket» den første saken for å måle temperaturen på enkelte viktige aspekter ved dette nye spillet.

Og det er mye som tyder på at arbeidet med spillet har pågått en stund også, selv om Ubisoft droppet å vise det frem under E3-spillmessen i Los Angeles nylig. Kanskje man venter til «Ghost Recon: Future Soldier» er lansert i mars 2012?

Det kan ellers bli mye kruttrøyk og Tom Clancy i logoen på én gang, med både et «Rainbow Six» og «Ghost Recon».

- Langt mer historiedrevet

Spillbloggen Kotaku har fått tilsendt noen skjermbilder (samt hvisket og tisket litt med utviklerne, virker det som), og hevder at det neste skytespillet vil tvinge deg til å tenke – ikke bare skyte. Det vil bestå av et komplekst moralsystem, som gjør at du bør vurdere konsekvensene av dine handlinger.

Dette er et hovedelement ved det taktiske elementet av dette skytespillet, som vil bli langt mer historiedrevet, skriver Kotaku.

Du får blant annet i oppdrag å stanse en terroristgruppe som har pekt seg ut New York som mål. Og her kommer flere slike moralske valg inn i bildet, for stien i historien formes basert på hva du gjør i kampens hete. Det kan bli temmelig følelsesladde øyeblikk også, for i én sekvens bryter terroristene seg inn i et hus og kidnapper en fremmed.

Du inntar deretter rollen som den kidnappede og blir tvunget til å holde inne en knapp – for å unngå at en vest fullstappet med eksplosiver skal detonere. Litt senere, på en tett befolket bro i New York City, spiller du i rollen som en av soldatene i Rainbow Six-laget.

- Ubisoft vurderer nå om moralske valg er veien å gå

Valgene du har er flere. Blant annet å dytte denne sivile av broen, og på den måten sikre «selvmordsvesten» som er stroppet fast på vedkommende - eller du kan løsne noen skudd mot taktiske mål. Velger du førstnevnte, får du se glimt fra den kidnappedes liv (kanskje til og med akkompagnert av strykere, håper vi) før han til slutt eksploderer i møtet med vannet.

Kotaku skriver videre at ikoner dukker opp, som viser alt fra sprengradius til informasjon om hvor mange mennesker som befinner seg i kjøretøyene på denne broen – slik at du kan vurdere skaden et angrep vil forårsake.

Dette betyr to ting: Slutten du får oppleve kan være annerledes enn kompisen din sin «Rainbow Six»-finale – og du får neppe oppleve hele singelplayerdelen, med absolutt alle oppdragene, med mindre du spiller flere ganger, da.

Ubisoft vurderer nå i disse dager om man skal inkludere slike moralske valg i spillet – eventuelt la deg velge om du vil spille med slikt, eller på en mer lineær måte, skriver Kotaku. De hittil to siste spillene i denne serien kom i 2007 og 2008, gjennom «Rainbow Six: Vegas» og «Rainbow Six: Vegas 2».

Spillet er ikke formelt annonsert, så vi vet ikke noe om hvilke plattformer det utvikles til eller når det blir lansert.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3