Farlig nært «World of Warcraft», bare svøpt i «Star Wars»-universet

Vi har spilt «The Old Republic».

28. april 2011 18:03

LONDON (PressFire.no): Kombinasjonen mellom «Star Wars»-universet, massivt onlinerollespill og BioWare er så sexy at man virkelig må mislike minst én av de nevnte bestanddelene for ikke å kjenne blodet bruse. Spesielt om man har spilt rollespillyndlingen «Star Wars: The Knights of the Old Republic» – og det har man jo.

Vi var nylig i London i to dager for å prøvekjøre BioWares aller første forsøk på å skape et massivt onlinerollespill.

Denne gangen får vi utdelt en ferdiglaget hodejeger (tenk kultfiguren Boba Fett fra de klassiske «Star Wars»-filmene). Selv om figuren har fått både utseende og navn får vi starte med å bygge ham fra aller første nivå. Dette er faktisk essensielt for noe av det som skiller BioWares egen vinkling på onlinerollespill; hver klassetype får spille sin egen historie, hvor du kan påvirke utfallet.

Dine moralske valg vil også påvirke om rollefiguren holder seg til den mørke motorvei i stedet for den smale og lettere belyste sti.

Personlige opplevelser i fokus

Et typisk eksempel for en hodejeger vil være om du vil drepe den du har jaktet ned i forbindelse med et oppdrag, eller om du vil ta ham i live? Valget ditt vil påvirke poeng i retning mørk eller lys side. BioWare vil i skrivende stund ikke avsløre hvilken innvirkning dette vil ha på historie eller rollefigur, men det er sannsynlig at det vil ha en form for påvirkning.

BioWare har faktisk tatt dette med historiefortelling på ramme alvor, og derfor har all dialog i spillet også stemmeskuespill. Dermed slipper du å lide deg gjennom lange og gørrkjedelige tekster. Vi merker også at det derfor er langt mer interessant å følge historiene i oppdragene du skal utføre. Dette er en klar forbedring fra andre massive onlinespill, hvor det er begrenset med interesse når du hører om en sjelden blomst som skal plukkes for sekstitredje gang.

Det er lagt mer jobb i hvert lille oppdrag, mens det også er en lengre og større tråd i oppdrag som for eksempel er spesielt knyttet til din klassetype – i vårt tilfelle hodejegeren.

På den måten ser BioWare ut til å prøve å skille seg ut ved å skape mer personlige opplevelser, hvor du smir en egen vei for rollefiguren din.

Men ikke alle oppdragene er skreddersydde for din klassetype – mange av dem passer også andre klassetyper.

Frister det med en rakettpakke på ryggen?

Ferdighetene til hodejegerne ligger i skytevåpen og enkelte nærkampteknikker, men ingen såkalte Force Powers. Men fra rundt nivå ti vil de få muligheten til å anskaffe seg en rakettpakke på ryggen, noe som åpner for enda flere ferdigheter. Da vil du kunne lette fra bakken med noen spesialangrep, men det betyr ikke si at du kan frese rundt i lufta.

Dette med rakettpakken må du også lære deg hos en egen trener for hodejegere. Systemet er nærmest identisk med slik det fungerer i for eksempel «World of Warcraft»: For hvert nivå du går opp kan du stikke til treneren for å trene opp nye ferdigheter. Noen er helt nye, mens andre er oppgraderinger av de ferdighetene du allerede har.

Ferdighetene kan du legge ned i rutene nederst på skjermen, som igjen er predefinert til talltastene - ikke ulikt hundre andre onlinerollespill. Grei skuring her, men jeg har en liten klage. Spillet mangler en autotriggermulighet, slik du for eksempel har i «World of Warcraft». Jeg savner muligheten til å ha et basisangrep som bare gjentar seg selv etter at jeg har valgt målet. Ellers fungerer det nøyaktig som forventet – du velger mål med venstre musknapp for så å trykke tall med ønsket angrep.

Eventuelt kan du trykke høyre museknapp for å både velge angrepsmål og iverksette angrepet - da vil den automatisk bruke angrepet du har i første ferdighetsrute.

Konflikt mellom urbefolkning og «opportunistiske» nybyggere

Fra nivå elleve får du også muligheten til å spesialisere rollefiguren din innen klassen du har valgt. Da får du valget mellom to grener – i mitt tilfelle var valget mellom Powertech, som er typisk tank for å ta i mot mye skade. Fokuset ligger i tunge rustninger.

Alternativet er Mercenary, som i stedet bruker energien på offensiv filosofi. Med andre ord, feite laservåpen og raketter.

I løpet av våre to dager med spillet fikk vi oppleve to av planetene i spillet, hvor den andre planeten ikke åpner seg før du har gjennomført en rekke oppdrag laget for klassen din. Den første planeten, Hutta, er en blanding mellom sump og høyteknologiske beboelse. Stemning og oppdragtype er også preget av en konflikt mellom urbefolkningen og «opportunistiske» nybyggere.

For å komme til den andre planeten, Dromund Kaas, måtte vi også gjennom en såkalt instance, eller flashpoint som de kalles i dette spillet. Et flashpoint er et større og mer ambisiøst og historiedrevet oppdrag som er isolert fra den åpne verden, hvor kun du og andre i din gruppe er avkuttet fra resten av spillets åpne verden.

Etter dette oppdraget, som foregår på et stort romskip, får vi tilgangen til den nye planeten. Denne planeten er grønnere med vegetasjon i form av store trær og gress, men her finner vi også hovedstaden Kaas – Imperiets tilstedeværelse vises gjennom majestetiske bygg i en teknologisk stil vi forventer fra «Star Wars»-universet.

Sett lakeiene dine i arbeid

Selve planetene er ikke uoverkommelig store, men omfanget er enda vanskelig å få et bilde av. Skulle du likevel være bekymret for å bruke mange timer på å traske rundt i skau mellom oppdrag, kan vi fortelle at det finnes transport mellom strategiske punkter.

I likhet med «World of Warcraft» åpner du nye taxipunkter etter hvert som du «oppdager» nye områder. Vi vet ennå ingenting om det blir mulig å skaffe seg noen form for kjøretøy senere i spillet.

I tillegg fikk vi en liten smakebit av å ha følgesvenner med i spillet – dette er personer som, selvforklarende nok, trasker sammen med deg rundt i spillet. Disse kan du styre rundt som en ekstra rollefigur, men de har ikke samme muligheter som du selv har. Du kan imidlertid sende dem ut på oppdrag senere i spillet. Du kan også bruke dem i såkalt crafting.

I løpet av spillet kan du lære deg et håndverk hvor du lager noe, og da kan du sette følgesvennene dine til å lage ting mens du gjør andre gjøremål. Hendig med ansatte, gitt!

Etter to dager med «Star Wars: The Old Republic» har vi gjort oss opp noen tanker om hva som er i vente. Revolusjon er ikke blant ordene man bør beskrive spillet med – for spillmekanisk sett er det nesten farlig nært «World of Warcraft», bare svøpt i «Star Wars»-universet.

Omgivelsene er heller på ingen måte dynamiske – her er alt limt til bakken. Ikke forvent fancy fysikk eller enestående grafikk.

Men BioWare ser ut til å være i stand til å lage noe langt viktigere: Et onlineunivers der «Star Wars»-ånden definitivt er til stede. Å skape sin egen historie og bygge en rollefigur i dette universet, er uten tvil svært tiltalende. I tillegg ser BioWare ut til å skjønne at det alltid må være mye å ta seg til i denne typen spill. Enda har BioWare flere ting å annonsere til spillet, og vi venter i spenning.

NB! «Star Wars: The Old Republic» utvikles til PC, og har enda ikke en annonsert utgivelsesdato.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3