Lesere av Dagbladet.no har den siste tiden kanskje lagt merke til at det har skjedd mye nytt og spennende på våre spillsider. Om du klikker på en spillsak på forsiden, kommer du inn på vår nye spillsatsing: Pressfire.no.

Dette er Dagbladets ferske plattform for spilldekning. Der finner du de siste spillnyhetene, anmeldelser av store og små spill – og alt annet som måtte handle om spill i bred eller smal form.

–Da jeg begynte å skrive om spill i forrige årtusen, var spill for de fleste en gutteromsgreie. Mye har skjedd siden den gang. Dataspillene er for lengst flyttet ut av gutterommene og inn i stuene til folk flest, sier spillansvarlig i Dagbladet, Snorre Bryne.

–Derfor føles det helt riktig å rendyrke spillsatsingen vår på Pressfire.no. Her kan vi endelig samle kreftene våre rundt alt som har med spill å gjøre, presentert på spillernes egne premisser.

–Viktig kulturstoff

Dagbladet begynte samarbeidet med PressFire allerede før sommeren i fjor. Da ble den drevet av Jarle Hrafn Grindhaug og Kjetil Svensen, som sto på egne ben. Ved nyttår ble PressFire kjøpt opp av Berner New Media, Dagbladets søsterselskap som jobber med digitale merkevarer. Grindhaug og Svensen er nå på plass under samme tak som Dagbladets redaksjon.

–Samarbeidet har vist at vi er enige i synet på at spill er viktig kulturstoff, på lik linje med film, musikk og litteratur. Dette gir oss muligheten til å videreutvikle PressFire som en rendyrket spillside med bredt nedslagsfelt, sier Kjetil Svensen i PressFire.

Norges største

Allerede har PressFire vist seg å være et populært mål for Dagbladet.nos lesere. I årets tredje uke hadde nettstedet totalt 216.529 unike brukere (TNS Scores), noe som også gjør det til Norges – og kanskje Nordens – største spillside.

–Det er ingen tvil om at spill er blitt mainstream, for oss var derfor dette en helt naturlig ting å satse på. Spill går hånd i hånd med den digitale kulturen, og vi gleder oss til fortsettelsen. Dette er bare starten, sier Preben Standal i Berner New Media.


Foto: John T. Pedersen (Fra venstre: Jarle Hrafn Grindhaug og Kjetil Svensen i Pressfire, Dagbladets spillansvarlig Snorre Bryne og administrerende direktør Even Aas-Eng i Berner  New Media.)

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer