(PressFire.no): Det begynner å gå inflasjon i dem som skal prøve å sikre seg en andel av det enorme markedet for digitalt salg av pc-spill – hvor Steam troner som verdens største.

kommer også «Fortnite»-giganten Epic Games til bordet.

 

«Fortnite».
Større andel til utviklerne

I innsalget stiller de med et langt bedre tilbud til utviklerne enn for eksempel Steam, som i alle år har delt inntektene 70 mot 30 – hvor sistnevnte går i lommen til Valve og Steam.

Epic Game Store tilbyr utviklerne å beholde hele 88 prosent av inntektene.

Det kommer etter at Valve også nylig kunngjorde en ny delingsmodell for dem som tjener mest penger på Steam.

Fra første oktober vil de som selger for mer enn 10 millioner dollar på Steam nå få 75 prosent av inntektene, mens de som selger over 50 millioner får hele 80 prosent.

Det for å tiltrekke seg og beholde de som har svært høy omsetning på Steam, noe som kommer etter at for eksempel Activision har valgt å droppe Steam til fordel for Blizzard sin butikk.

Den nye butikken til Epic Games velger å gå en annen rute og vil ikke forskjellsbehandle utviklerne – andelen er lik for alle.

Til Gameinformer.com sier Epic-sjefen Tim Sweeney at 70/30-modellen, som også brukes av Google og Apple, er foreldet og veksten i markedet ikke har vært til fordel for utviklerne.

 

Vil også satse på Android og iOS

Epic valgte nylig også å gå utenom Google Play da de lanserte «Fortnite» på Android av samme grunn. Det er også i planene deres å lansere den nye plattformen sin på Android.

Sweeney forklarer også at han ønsker iOS, men påpeker samtidig at dette ikke er noe Apple i dag godkjenner i sine vilkår.

Men først er det pc og Mac som får plattformen.

Ifølge Epic-sjefen har dagens digitale butikker opptil 300 til 400 prosent fortjeneste med sin 30 prosent andel, noe de skal ha erfart med lanseringen av «Fortnite» - som de styrer helt selv. Han mener de fremdeles vil tjene penger med sin flate 12 prosent andel.

 

«Owlboy».
Norske utviklere positive

Flere norske spillstudioer ønsker Epic velkommen:

«Owlboy»-utvikler Jo-Remi Madsen i D-Pad er svært positiv.

- Får vi plass på Epic Game Store vil det nok hjelpe å spre enda mer kjærlighet til «Owlboy». Det gjenstår å se hvor åpen slusene kommer til å være, og hvor mye de kommer til å fokusere på indie-spill. Vi har en gylden mulighet hvis vi får uglen inn tidlig i prosessen.

Også Funcom er positive:

- Flere alternativ for utviklere og utgivere til å velge fra er alltid en god ting for markedet som helhet, sier pr- og markedsdirektør i Funcom Natascha Röösli om den nye butikken til Epic.

- Det kommer til å bli utrolig interessant å se hvordan dette utvikler seg og vi her hos Funcom gleder oss til å se på å jobbe med Epic på muligheter for våre spill på deres plattform.

Først vil Epic Games håndplukke noen spill for lanseringsperioden, men skal har planer om å åpne fullstendig for utviklere i midten av 2019.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer