Kommentar: Medietilsynet er forbannet på pengepremier i e-sport, men tunnelsynet er malplassert og lite konsekvent

At unge kan vinne penger er ikke akkurat kontroversielt.

29. september 2018 16:36
Medietilsynets leder Mari Velsand.

KOMMENTAR (PressFire.no): Det var på NRK.no i går at Medietilsynets leder Mari Velsand gikk ut med kritikk til den kommende «Fortnite»-turneringen som skulle avholdes under datatreffet Polaris LAN Pro som startet i dag.

Kritikken kommer dels fordi turneringen har en pengepremiepott på 80 000 kroner, dels fordi spillet er populært blant unge, og dels fordi spillet har en nedre anbefalt aldergrense på tolv år.

Polaris opererer ikke med en aldersgrense på sine datatreff eller turneringer, og dette mener Velsand er for dårlig, ettersom spillet henvender seg til en ung målgruppe – og fordi prisen for å være med er høy.

– Vi er skeptiske til at det opereres både med høye inngangspenger og så store premiepotter i spill der vi vet at barn og unge er en sentral målgruppe, sier Velsand.

Prisen for å delta er over 1200 kroner, påpeker NRK, men de glemmer å ha med at det er prisen for å delta på et helt datatreff, altså et LAN-party der du har med egen datamaskin og deltar i alt, hele helga.

Billetten for «Fortnite»-turneringa koster 200 kroner oppå selve LAN-billetten.

Dette er slett ikke ulikt slik The Gathering har holdt på siden 1995, for eksempel, og en ganske viktig ting å ha med. Det er forøvrig uheldig at NRK kaller dette for «pengespill», noe som antyder gambling.

Og sånn for åpenhetens skyld: Vi i PressFire delte ut rundt 100 000 kroner i premiepenger da vi selv arrangerte en «Super Smash Bros.»-turnering både i 2015 og 2016. Den gangen også uten en konkret aldersgrense for deltakelse.

Dataspill er ikke lett å vri hodet rundt, og kanskje spesielt vrien er eksplosjonen i deltakelse og seere for e-sport, som konkurranseformen av «Fortnite» er, men joda – man kan tjene penger på å være best, også i dataspill!

Og som vi vet: De fleste kids spiller dataspill. Så betyr det at barna kan tjene penger på det?

Et typisk større e-sport-arrangement.
Et typisk større e-sport-arrangement.

Aldersmerking og popularitet

Ja, om de har eksepsjonelle ferdigheter så kan de det – akkurat som i en rekke andre sporter:

Hvor mange var det som hevet øyenbrynene da den 13 år gamle snowboarderen Kokomo Murase vant rundt 250 000 kroner under X-Games på Fornebu tidligere i år?

Hvor var Medietilsynets kritikk da Magnus Carlsen deltok i VM i sjakk for første gang som elleveåring? Årets Altibox Norway Chess Open hadde rundt 50 000 i premiepotten, og egne pengepremier for barn under ni år!

Fotballtinget avgjorde forøvrig i 2015 at fjortenåringer får spille seniorfotball på tippeliganivå. Der er det mye penger der.

Det er ingen aldersgrense på å kjøpe lodd og vinne dyre premier her i landet heller, noe det gjøres over en lav sko på nesten alle messer og arrangementer.

Jeg kan ramse opp ti-tjue tidligere norske spillarrangementer hvor det kunne vinnes premier eller penger. Hele konseptet «vinn penger på turneringer» er som nevnt slett ikke noe nytt fenomen i Norge. NRK kjørte også en tilsvarende artikkel i 2013, da det ble kjeftet på TromsøLAN for nøyaktig samme greie.

Den gangen var det «Counter-Strike» som ga pengepremie. Nå er det altså «Fortnite». Om fem år er det noe annet.

Så hvor kommer denne plutselige forargelsen over at barn kan delta i turneringer hvor de kan vinne penger fra nå?

PEGIs aldersmerkinger er veiledende.

Foreldrene?

Det kan virke som om aldersmerkingen er hovedproblemet til Velsand:

– På alle dataspill opereres det jo med anbefalte aldersgrenser, og vi tenker at det er viktig at arrangører av denne type turneringer klart opplyser hvilke aldersgrenser som gjelder, sier Velsand.

Hmm. Jeg visste ikke at de veiledende aldersgrensene på spillet plutselig forsvant da det ble med i turneringen til Polaris? De er jo der enda?

La meg gjenta det evige sukket fra oss som har holdt på med spill en stund: Foreldrene må følge med og bestemme.

Det er da for svingende ikke Polaris som skal passe på hva barna til folk holder på med. Det er utelukkende foreldrene sin jobb.

Barnevakten, en kristen forening startet av Tro & Medier som tilbyr foredrag om dataspill, «bekrefter» forøvrig for NRK at «Fortnite» er så populært at flertallet barn fra åtte og opp spiller det:

– På bakgrunn av møtepunkt med mange tusen barn, unge og foreldre i barne- og ungdomsskoler i Norge og igjennom rådgivingssamtaler, har vi inntrykk av at Fortnite spilles av en stor majoritet av barn og unge fra tidlig i 8–10 års alderen og oppover, sier faglig leder i Barnevakten, Kjellaug Tonheim Tønnesen til NRK.

Kult nok det, selv om «majoriteten» høres alt for fantastisk ut, spesielt om vi ser på Medietilsynets egne tall over hvor mange som spiller «Fortnite», hvor spillet ikke var på topp 5 hos de under elleve år.

Storm i vannglass

Er det et skikkelig problem som er belyst her, eller er det en storm i et vannglass om dataspill, nok en gang?

Jeg spurte arrangøren av turneringen, som har avholdt en rekke spilltreff tidligere hvor mange barn under tolv de vanligvis har på sine dataparty og spillturneringer.

Av tidligere tall kom det fram at ingen barn under tolv år hadde deltatt i turneringene deres før, og bare mellom to til fem barn under tolv år hadde deltatt på deres tidligere datatreff, altså delen der du har med pc-en din og spiller med venner – alle med foreldrenes velsignelse og aktive oppfølging.

Jeg spurte like greit arrangørene av The Gathering også, som kunne fortelle at det var svært få under tolv med der også, selv om det ikke er aldersgrense på arrangementet (men de krever godkjenning fra foreldre på de yngste). Snittalderen er på rundt 18-20 år, estimerte de.

Under PressFires to nevnte turneringer hadde vi én person under 16, og ingen under 14 år. Av nesten 800 deltakere. Det virker ikke som om de under tolv er med så ofte, og når de er med er det med foreldrene på slep. Det høres jo greit ut?

Misforstå meg rett: Jeg er drittlei hyperkommersialiseringen av spill og e-sport. Jeg er bekymret over mediedekning som ofte hyler om «disse tjener millioner på dataspill» som kan få barn og unge til å unnskylde problematisk og overdreven spilling i et jag etter rikdom.

Jeg synes det er superproblematisk at spillselskaper eier alle deler av næringen innenfor hver e-sport, spesielt når så mange barn spiller.

Men er det her på denne lille åskammen med «Fortnite»-premier i en gymsal på Østlandet at Polaris skal dø for syndene til bransjen? Hva om de slenger på en aldersgrense – er vi ferdige da?

Medietilsynet kan klappe seg selv på ryggen og se seg fornøyd med egen innsats?

«Stor premiepott» kaller de 80 000 kroner.

For å si det sånn, kjære tilsyn: «Fortnite»-utvikler Epic Games gønner på og gir det neste året bort over TI TUSEN ganger mer enn det Polaris gjør. 814 millioner kroner skal fordeles i premiepenger via konkurranser – helt uregulert og med reklame for det i selve spillklienten.

Og der er alle barna under tolv år som spiller spillet.

Hver dag.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3