Nei, «GTA V» er ikke det mest innbringende underholdningsproduktet noensinne

Det er close, but no cigar - selv om mange medier melder det motsatte.

10. april 2018 15:17

(PressFire.no): I disse dager har det florert en rapport fra Marketwatch som påstår at «Grand Theft Auto V» er det mest innbringende spillet noensinne.

Faktisk går den så langt at den kaller spillet for den mest innbringende medielanseringen noensinne – over alle andre spill-, filmer-, bøker- og musikkutgivelser.

Vanligvis solide nettsider som GamesIndustry, PCGamer, ComicBook, IGN, USGamer, VG24/7, Wccftech og en rekke andre (også her hjemme) har gjengitt artikkelen og slått opp de store overskriftene med samme budskap.

«GTA V» er et latterlig populært spill, og salgstallene på 90 millioner solgte eksemplarer er det få andre spill som matcher (faktisk bare «Tetris» og «Minecraft»), men noe skurrer.

Problemene med artikkelen er mange. For det første siterer den VGChartz.com som tallkilde, hvilket allerede løfter en rekke røde flagg.

Dette er en nettside som er notorisk lite presise i sine anslag om salg av spill, og oppgir heller ikke hvordan metodikken sin er.

Ikke størst

Men den verste blingsen er at «GTA V» slett ikke er den mest innbringende underholdningslanseringen. Marketwatch estimerer at spillet har tjent seks milliarder dollar så langt, og at det ikke finnes likestykke innenfor noen andre underholdningsmedier.

Det tar ikke mange sekunder på Google før en finner at det ikke stemmer. Her er et par knipper med spill som tjente mer:

I arkadehallenes gullalder rant pengene inn for de største spillene. «Pac-Man» hadde allerede tjent inn, justert for inflasjon, 7,1 milliarder dollar i 1982, før spillet i det hele tatt kom ut på hjemmekonsollene.

På samme måte hadde «Space Invaders» også dratt inn to milliarder dollar i 1982 (men på flere år). I dag tilsvarer det 5,1 milliarder dollar – dette også før spillet ble portet (og en salgsvinner) på konsoll. Spillet dro inn over 600 millioner dollar i året på dette tidspunktet.

«LoL» øker

«World of Warcraft» skal alene ha omsatt for mer enn ti milliarder dollar, og dro inn godt og vel én milliard i året frem til i hvert fall 2013.

«League of Legends» har de siste fem årene sopt inn henholdvis 2,1 mrd (2017), 1,7 mrd (2016), 1,6 mrd (2015), 1,3 mrd (2014) og 624 millioner dollar (2013). Dermed ligger også det spillet godt over de seks milliardene Marketwatch snakker om.

For ikke å snakke om at spillet har flere spillere. For to år siden passerte «League» 100 millioner månedlige aktive spillere.

Nexons «Dungeon Fighter Online» har forøvrig omsatt for 8,7 milliarder dollar. Smilegates «CrossFire» har omsatt for 6,8 milliarder dollar.

«GTA V» er et fantastisk spill og en eventyrlig suksess. Men nei, det stemmer ikke at det er den største utgivelsen innenfor mediene noensinne.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3