Gigaselskap skal endre «Battlegrounds» for å tekkes «sosialistiske verdier» i Kina

Tencent tar over spillet i regionen.

22. november 2017 14:24

(PressFire.no): Da kvartalsrapporten for Tencent dukket opp for noen uker siden, var det mange som sperret opp øynene.

Selskapet, som er tungt inn i spillindustrien, hadde tall som får selv den rikeste krøsus til å få tårer i trusekanten. Tencent eier blant annet «League of Legends»-utvikler Riot Games, halvparten av Epic Games, og en rekke enorme mobilspillutviklere i Asia.

Ryktene gikk lenge om at mediegiganten nå hadde satt kikkerten på «Battlegrounds»-utvikler Bluehole for et eventuelt oppkjøp. Dette benektet først de sør-koreanske utviklerne, men innrømte senere at de var i prat med giganten.

Nå viser det seg at Tencent ikke nødvendigvis har kjøpt seg inn, men heller forhandlet seg frem til eksklusivitet i Kina – verdens største spillmarked.

De vil fra nå av ta seg av utgivelsen av spillet i landet, og skal styre serverne spillet kjører på der. Spillet vil også distributeres via Tencents egen WeGame-plattform, og ikke Steam.

Tencent sier at de skal legge mye arbeid i å få bukt med juksinga i spillet. Så langt har over 700 000 brukere blitt utestengt for juksing, og de fleste skal være kinesiske spillere, ifølge Battleye, som styrer antijuks-tiltakene i spillet per i dag.

Forandrer spillet

Samtidig sier også Tencent at de skal endre spillet for å blidgjøre kinesiske styresmakter.

Den statlige mediesensuren, ekspedert av «administrasjonen for presse, publisering, radio, film og tv», har nemlig kritisert spillet for å være «overdrevent voldelig».

De har hintet om at spillet kanskje skal bannlyses fra landet fordi det «avviker fra sosialistiske kjerneverdier, tradisjonell kinesisk kultur og moralske normer».

Tencent har dermed gått ut og sagt at de skal endre innholdet i spillet «for å sikre at spillet holder seg innenfor» nettopp disse tingene.

Selskapet skal også sørge for at spillet skal være en «sunn, positiv kulturell verdiveiledning, spesielt for mindreårige brukere». Hva nå i alle dager det skal bety for et spill hvor du skal drepe alle andre for å vinne.

«Ukjent» gigant

Tencent nevnes sjeldent i spillsammenheng, men har en ekstrem påvirkning på bransjen.

Bare i forrige kvartal omsatte selskapet for svimlende 81 milliarder kroner, hvorav over 40 milliarder kom fra spill. Så langt i år har de omsatt for 212 milliarder.

Selskapet har nå en markedsverdi på helt vanvittige 4,1 trillioner kroner, og er det femte største i verden, etter Apple, Alphabet (Google), Microsoft og Amazon.

Til sammenligning er Disneys totale markedsverdi i skrivende stund på «bare» 1,3 trillioner. Det største selskapet som kun holder på med spill (målt i markedsverdi) er Nintendo, på 462 milliarder kroner.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3