EA svarer på loot box-kritikk

- Har hørt på tilbakemeldingene.

13. oktober 2017 13:56

(PressFire.no): EA har vært under hard skyts i det siste, da det ble klart at deres loot box-system i «Star Wars Battlefront 2» – i hvert fall under betaen – virket å være en ren pay-to-win-løsning.

I spillet låser du opp oppgraderinger til figuren din (og kjøretøy/helter) via egne oppgraderingskort du får på måfå i slike kasser. Disse gir deg potensielt store fordeler over spillere som ikke har de, og kassene kan kjøpes for ekte penger.

Nå har EA svart på kritikken, og i en bloggpost takker de for tilbakemeldingene de har fått etter betaen – inkludert de svært mange reaksjonene på loot box-systemet.

De sier det var mer i systemet enn som var tilgjengelig under betaen, men at de kommer til å flikke litt på oppsettet i tiden fremover.

For eksempel peker de på at det vil være mye mer opplåsbart i kassene, og får du duplikater kan du veksle de inn i mer valuta – som brukes på nye kasser.

Det vil heller ikke være mulig å få tak i de beste tingene ved å bare kjøpe en haug med kasser.

- Vi jobber mot, og har som mål, at de sterkeste gjenstandene i spillet bare skal være opplåsbare gjennom in-game achivements.

EA fremhever også at du ikke bare kan kaste penger på spillet og bli best. For å kunne bruke alle våpnene og oppgraderingene må du ha spilt deg opp til et høyt nok nivå, noe som bare kan gjøres manuelt.

De sier også at de har fått med seg at noen spillere ønsker muligheten til å spille i moduser hvor alle har de samme oppgraderingskortene, men nevner ikke noen planer om å legge til dette.

Utviklerne avslutter med å si at de skal jobbe videre for å sørge for balansegang både for spillere som ønsker å låse opp alt selv, i tillegg til «spillere som har lite tid og som ønsker å ha fortgang i opplåsingen».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3