Steam Greenlight fjernes

Adios til stemmesystemet. Erstattes av «Steam Direct» til våren.

11. februar 2017 02:10
Adjø.

(PressFire.no): Steam Greenlight har vært en halvkontroversiell tjeneste nesten helt siden systemet, der kundene selv bestemte hvilke spill som skulle være i butikken, kom ut i 2012.

På den ene siden har vi fått langt flere spill på Steam, som sannsynligvis har gjort at flere «skjulte diamanter» er blitt funnet. På den andre siden har det også kommet mye ræl. Mye.

Men for utviklere har det vært et toegget sverd. Jovisst er det lettere enn slik det var før, der alle var på Valves egen nåde, men samtidig må de nå drive en slags merkelig crowdsourcing for å i det hele tatt kunne selge spillet sitt.

De må markedsføre spillet sitt, slik at de kan begynne å selge det – og markedsføre det «skikkelig».

Nå sier Valve at de røsker ut hele greia med rota. Steam Greenlight forvinner til våren.

Systemet byttes ut med en ny tjeneste, kalt Steam Direct. I korte trekk så vil nå stemmegreiene forsvinne helt, og heller byttes ut med en kraftigere betalingsmur for utviklerne.

Betraktelig dyrere

Det vil korte avstanden mellom utviklerne og Steam, mener Valve, men mye av grunnen er også at de på en måte har mistet litt kontroll. Bare i fjor kom det 16 millioner nye brukere til, og hastigheten det tallet stiger på ser ikke ut til å sakke av i det hele tatt.

Antallet utviklere har også steget drastisk, og kureringen av spill er blitt et problem. Slik Greenlight er blitt i dag, er det nesten fritt leide inn på nettbutikken – samtidig som det er litt bingo.

I dag betaler en utvikler ett hundre dollar, knappe åtte hundre kroner, for å være med på Greenlight. Etter denne lille avgiften er betalt, kan de legge ut så mange spill de bare orker på tjenesten.

Direct blir annerledes. Prisen skal jekkes «betraktelig opp», og utviklerne må punge ut for hver eneste tittel de vil lansere.

Mer info etter hvert

Valve har enda ikke bestemt seg helt på hvor dyrt det skal bli, men det (veldig) brede spennet som diskuteres er fra 200 til 5000 dollar – eller mellom 1600 og 42000 kroner.

Det er et vrient regnestykke. Gjør det for billig, og tøysespill glir gjennom som før. «Humor»-spill som er lagt ut på tøys, eller i verste fall for å svindle noen – og disse er det mange av i dag.

Men øk prisen for mye, og gryende indieforetak står i fare for å ikke ha råd til å lansere spillet.

I tillegg skal utviklere måtte oppgi langt mer info for en bakgrunnssjekk før ting blir lagt ut, der de må levere inn person- eller firmainfo, skatteopplysninger og lignende. Ikke ulikt hvordan en bankkonto åpnes, mener Valve.

De skal også sjekke spillfilene for å sikre seg at spillene kjører, og at de i det hele tatt ikke bare er et svindelforsøk.

Mer info vil komme etter hvert, men inntil nå er det klart at dette blir en stor endring. Vekk med brukerstyrt innstemming av spill, og på plass med en enkel «betal deg inn»-løsning, pluss mer sjekking av Valve.

Så får vi se om de greier å holde døra nogenlunde lukket, denne gangen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3