«Overwatch» var det mest populære nyspillet på Twitch i fjor

Men «League» og «CS:GO» topper listene som vanlig.

18. januar 2017 15:05

(PressFire.no): Analysenettsiden GetHyp har publisert statistikk for strømmetjenesten Twitch basert på fjorårets seervaner.

GetHyp måler trafikken og seertallene på Twitch hver time, og samler slik statistikk fra spillene som spilles (og strømmes) – inkludert høyeste seertall, antall personer som kikker på hver time, og så videre.

Ut i fra tallene ser vi at «CS:GO» hadde den største samlingen med samtidige seere, med nesten én million, tett fulgt av «League of Legends», mens «Dota 2», «Battlefield 1» og «Hearthstone» runder av topp fem-lista.

Dette er den første gangen «CS:GO» har passert «League of Legends» på denne listen. I 2015 var det MOBAen som var øverst på listen.

Vi ser også at gamle spill hadde gode samtidige-tall, der topp tjue-lista inneholder spill som «Zelda: Link to the Past» (13), «Super Mario Bros. 3» (16) og «Super Mario 64» (19).

«LoL» er størst gjennom året

Slike peak-tall er vel og bra, men den skikkelige målestokken er derimot den gjennomsnittlige seermassen. Her er det «League of Legends» som troner, i særklasse, øverst på listen.

I snitt var det alltid 117 000 som kikket på spillet, hver eneste time gjennom hele året. Også her er baktroppen nesten lik, med «CS:GO», «Dota 2» og «Hearthstone» etter.

Av nykommere viser det seg at Blizzards «Overwatch» var det mest populære, med et snitt på over 23 000 seere hver time. Det holdt til femteplass over de mest populære spillene på Twitch i 2016.

Gamle spill er ikke like godt representert på topplistene her, men morsomt nok er eldgamle «Runescape» fra 2001 det fjortende mest populære spillet på Twitch i 2016.

Dobling fra året før

«League» er også i en egen liga når det kommer til totale antall seere gjennom året.

Spillet passerte én milliard totale seere (ikke unike) gjennom 2016, noe som er nesten dobbelt så mye som andreplassen på lisa, «CS:GO», og over dobbelt så mye som MOBA-kollega «Dota 2».

Det er en dobling over 2015-tallene, noe som er mildt sagt imponerende. Spillet passerte forøvrig 100 millioner aktive spillere i 2016. Om «League of Legends» hadde vært et land, ville det vært det fjortende største i verden.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3