(PressFire.no): Den danske mediagiganten Egmont skal nå satse knallhardt på dataspill som utvikles i Norden.
Selskapet, som også eier TV2 og PlayStation-distributøren Nordisk Film Interaktiv, oppretter et eget fond som skal forvaltes av det nye selskapet Nordisk Film Games.
I et intervju med digital.di.se avsløres det at flere hundre millioner kroner er satt av til investeringer i spill.
Massive-veteran med på laget
Det er Martin Walfisz og Mikkel Weider som skal lede det nye selskapet, hvor førstnevnte har lang erfaring fra utviklerbransjen og blant annet grunnla Massive Entertainment («World in Conflict», «The Division») i 1997.
Sistnevnte i fem år har jobbet som kommersiell direktør i Egmont.
Til nettsiden forteller de at målet ikke er å ta over spillutviklere, men være minoritetseiere med en plass i styret.
- Gründerne skal føle at de fremdeles er deres selskap, hvor de kan få hjelp med å gå fra dyktige kunstnere til å også være dyktige på selskap.
Vil ikke gjøre små investeringer
De er også klare på at de ikke kommer til å gå inn med bittesmå investeringer i «studenter som vil utfordre «Call of Duty»», men heller vil bruke minst fem millioner kroner når de går inn i prosjekter.
Det er heller ikke små mobilspill som står først i køen, men større spill.
- Vi foretrekker en større fortelling enn et gåtespill på mobiltelefonen, avslører Wider i intervjuet.
Her i Norge er det offentlige midler som har bidratt med mest tilvekst i spillutviklerbransjen og hvor mange utviklere har påpekt at det har vært vanskelig å hente penger fra private investorer.
NFI forvalter rundt 22 millioner kroner til dataspill i året.
- Perfekt timing
Han tror timingen er perfekt.
- Dette er utrolig gode nyheter! Det har vært tilnærmet lik umulig å finne spillinvestorer i Norge, noe som har hemmet utviklingen av den norske spillbransjen.
Smart modell, mener ny norsk spillutgiver
Også Espen Askvik, som er sjef for den nyoppstartede norske spillutgiveren SnowCannon Games, ønsker private penger velkommen.
- Nordisk Film Games sin satsing på dataspill som utvikles i Norden høres åpenbart veldig positivt ut for bransjen. Tilgang til tidligfasekapital generelt, og i spillbransjen spesielt er veldig vanskelig, forteller Askviktil PressFire.
- En av spillbransjens utfordringer er at man som regel må gjøre hele investeringen før man vet hvilken inntjening spillet gir. Investorer forsøker å unngå denne type risiko i enkeltinvesteringer, fordi man risikerer å tape all investert kapital dersom spillet ikke blir en hit.
Han synes også måten det nye selskapet skal investere på er smart.
- Nordisk Film Games sin tilnærming gjør risikoen spres ut på en portefølje av flere spillselskap, slik at man oppnår diversifisering og dermed vesentlig risikoreduksjon. Det at prosjektene de velger ut har en finansieringsplan gir også langt bedre forutsigbarhet og rammevilkår for de utviklerne som er så heldig å få tilgang til denne kapitalen.
- På denne måten oppnår Nordisk Film effektiv eksponering mot et attraktivt vekstmarked. En annen ting som er positivt for spillselskapene er at de får en aktiv eier som ikke bare kan bidra med kunnskap og kompetanse, men som har et realistisk forhold til hva det faktisk koster å lage dataspill.
Toppbilde: «The Division» fra Massive Entertainment.