Facebook teamer opp med Unity og lager Steam-utfordrer

Skal la utviklere publisere spill rett inn på det sosiale nettverket og i ny klient.

19. august 2016 12:37

(PressFire.no): Gjemt litt vekk i utviklerbloggen sin skriver Facebook at de nå har teamet opp med spillmotorutvikleren Unity.

På bloggen skriver de at de jobber sammen for å forbedre utviklerverktøyene på den eksisterende spillplattformen til Facebook.

Unity vil få støtte for eksportering direkte til Facebook, i det som skal bli en helt ny plattform.

Den nye plattformen, som bare kalles «Facebook PC Gaming Platform» inntil videre, vil være en egen klient du laster ned, men ser fortsatt ut til å være nettleserbasert, dog noen spill vil kun være tilgjengelig i klienten.

Plattformen skal støtte de allerede eksisterende Facebook-spillene, men stripper unna alt det vanlige Facebook-støyet som Nyhets-feeds og innkommende spørsmål fra tanter som ikke får slått på pc-skjermen sin.

Også porteringer av mobilspill skal støttes, og nå da også Unity-spill. I tillegg har plattformen vennelister og notification-system.

Unity gikk på en liten smell i 2013 da Google annonserte planene for å skrape NPAPI-støtte i Chrome – plug-inen som nettleserversjonen av Unity trengte for å kjøre. Etter dette gikk de over til WebGL, som sakte men sikkert har fått flere og flere funksjoner.

Facebook sier at samarbeidet vil la Unity-utviklere legge spillene rett inn i Facebook-plattformen, både på spilldelen av nettsiden som i dag teller svimlende 650 millioner brukere, og i den nye klienten. Akkurat hvilke nye Facebook-spesifikke funksjoner som skal kunne benyttes av utviklerne vites ikke.

Det blir derimot spennende å se om Facebook bestemmer seg for å jage eksklusivitetsavtaler fra utviklere.

Utviklere kan søke om tidlig tilgang til verktøyene fram til 31. august, i en alfaversjon av Unity 5.4.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3