Oculus «fryktet piratkopiering» og blokkerte Vive-spillere

Det varte i bare noen timer - og nå er piratkopiering mulig.

23. mai 2016 11:51

(PressFire.no): For noen uker siden ble det klart at «veggen» inn til Oculus Store var brutt ned. De såkalte «Revive»-driverne kunne «lure» spillene som var ment til å være Oculus Rift-eksklusive til å kjøre på HTC Vive-VR-brillene.

Oculus selv så ut til å ta det hele med et skuldertrekk, der de sa at de ikke støttet det, men advarte om at det ikke var sikkert at alt ville fungere knirkefritt i lengden.

- Om brukerne kjøper spillet fra oss bryr jeg meg ikke om de modifiserer spillet til å kjøre på hva de enn måtte ønske, skrev Oculus-gründeren Palmer Luckey på Reddit for noen måneder siden.

- Som jeg har sagt en million ganger, så er ikke målet vårt å tjene penger på å tvinge folk til å bruke vår hardware.

Luckey har blitt tatt i å forsnakke seg en del ganger allerede, og disse uttalelsene har igjen påkalt massenes vrede.

Check Your Entitlement.
(Bilde: Wickfut på Reddit)

Eksklusivt igjen...?

For å «bry seg» er akkurat det Oculus gjorde i helga, da de slapp en oppdatering til Oculus Rift som tok knekken på «Revive»-driverne som lot deg spille spillene som var låst til Rift (primært «Lucky’s Tale»).

Oppdateringen legger til en kopisperre som kjører på serveren - en løsning som sjekker om du har koblet til riktige VR-briller før spillet starter.

De har til og med en egen skjerm som dukker opp i spillet som sier at du ikke har lov til å spille det.

Til Gizmodo sier Oculus at oppdateringen er ment som en blokkering for piratkopiering, og at «de tar sikkerheten, funksjonaliteten og integriteten til systemet deres veldig seriøst».

Piratkatt og piratmus

Denne roingen fra Oculus, sammen med betydelige mengder sinne på Internett, har bare fått utvikleren bak «Revive» til å hive seg rundt.

Bare timer etter DRM-varianten til Oculus ble sluppet, kom det en ny versjon av «Revive» som ikke bare tar rotta på den, men som også åpner opp for å laste inn alle Unreal Engine-spill låst til Rift-plattformen.

Beklageligvis, og ikke minst svært ironisk tatt Oculus’ kommentarer i betraktning, åpner dette også for piratkopiering av Oculus Store-spill.

For å «skru av» sperren til headsettet måtte utviklerne også skru av DRM-løsningen for selve spillene.

- Jeg kan ikke skru av den ene uten å skru av den andre. Tidligere var de to sjekkene separate, og DRM-en sjekket bare om du eide spillet, skriver utvikleren på Reddit.

- Jeg ville virkelig ikke gjøre dette, men jeg ser ingen annen utvei.

Ballen er dermed i Oculus’ hender igjen, og denne gangen brenner det kanskje enda mer på dass.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3