Oppdaget «Super Mario Bros.»-bug som forandrer enkelte baner drastisk

22. april 2016 21:02

(PressFire.no): At nye spill er fulle av bugs og glitches er noe vi har blitt godt vant til. Bare spør Ubisoft.

Ofte irriterer de, noen ganger er de morsomme, men vi er som regel enige om at alt var bedre før – siden spillene ikke kunne patches etter release føltes det litt som at spilltestingen var hakket vassere enn i disse dager.

Men noen bugs i gæmlisene er det også, og jommen har ikke noen funnet ut at selv «Super Mario Bros.» kom ut på NES med en skikkelig blunder – som faktisk har påvirket spillet helt til i dag.

Nå har programmererne faktisk fikset denne buggen, og vi kan endelig se hvordan spillet skulle vært, 31 år etter!

Spiky buggy

Programmeringsfeilen omhandler Lakitu-fiendene, som dukker opp på diverse baner svevende i skyen sin der de kaster taggete krypdyr, Spinies, ned mot Mario.

Det er neppe noen som har trodd at noe var feil med denne fienden, men det viser seg at spillet er hakket mer avansert enn vi først trodde:

Egentlig er det en skikkelig fysikkalkulering som foregår når Lakitu kaster skallene ned på deg, og de skulle egentlig sveve i en bue – og sprette av ting som rør eller blokker – basert på hvor kjapt Lakitu beveger seg i kasteøyeblikket.

Kodebom

Som du kan se i videoen under får den fiksede utgaven av spillet en helt annen vanskelighetsgrad.

Istedet for at du bare kan løpe fra alt Lakitu pælmer på deg, må du ta hensyn til både vinkel og hva Spinyen er i ferd med å treffe.

Du kan lese mer om hvordan koden oppfører seg her, og hvorfor dette er en bug og etter all sannsynlighet ikke er et bevisst valg gjort av Nintendo.

Etter cloudbush-oppstandelsen for noen år siden er det altså fortsatt morsomme ting å oppdage i det gamle spillet, selv etter så mange år.

Forøvrig ble verdensrekorden for raskeste gjennomføring av spillet slått for bare noen dager siden. Vi lurer på om denne bugfiksen ville gjort noe med speedruns...?
 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3