Universitet i California blir spillutgiver

Professor utelukker ikke at det samme kan skje i Norge.

1. februar 2016 16:35

(PressFire.no): Universitetet i Sør-California har fostret flere prisbelønte spillutviklere og utvider nå satsingen på dataspill ved å gå inn i utgiverrollen.

Nå kunngjør universitetet at de starter et eget selskap som skal gi ut spillet – målet skal ikke være å tjene penger, men å gi studentene muligheten til å slå løs kreativiteten og lage spill uten restriksjoner.

«fl0w»

Kjente spill kom hadde utspring fra Universitetet

Universitetet er kjent for blant annet å ha fostret Jenova Chen og Kellee Santiago, som utviklet «Fl0w» der. Senere utviklet de også «Flower» og «Journey».

Det stopper ikke der – for også både «The Misadventures of P.B. Winterbottom» og «The Unfinished Swan» hadde sin fødsel på det samme universitetet.

Sjefen for det nye selskapet, Tracy Fullerton, forteller til Wired at kurator-delen av spillbransjen er et av de viktigste elementene for spillere.

– Det er utrolig mye innhold tilgjengelig for folk å finne, og fremdeles er det vanskelig å finne det. En av måtene er at selskapet vi starter kan bidra til å gi plass til viktige stemmer, virkelig innovativt arbeid og gi det ut under vårt merke.

Videre sammenligner Fullteron spillene som blir gitt ut av selskapet som fagbøker.

– Når du ser på hva MIT Press gir ut. Dette er ikke bøker som nødvendigvis havner på The New York Times best seller-liste, men det er bøker som er viktige, forteller hun og håper at dette er noe de også kan få til med spill.

«FunRun».
«FunRun».

Norske NTNU har også fostret suksesser

Her i Norge har NTNU i Trondheim fostret flere spillsuksesser – både quiz-løsningen «Kahoot» og «Fun Run» hadde sitt utspring fra Universitetet.

«Fun Run» har blitt lastet ned over 79 millioner ganger, noe som også har betydd at spillselskapet Dirtybit har omsatt for nesten 40 millioner kroner de to siste årene. Spillet er i utgangspunktet gratis å laste ned, men du kan kjøpe elementer i spillet.

Alf Inge Wang.

Mulig framtid for NTNU

Alf Inge Wang er professor i spillteknologi og sto bak idéen til «Kahoot» - han forteller til PressFire at NTNUs eierforhold kommer an på hvordan prosjektet startet.

– I tilfellet med «Kahoot!» så var dette et prosjekt som startet med en idé fra en ansatt (meg) og utvikling med master studenter. Ettersom jeg var ansatt, fikk NTNU automatisk eierskap i «Kahoot!» (som de senere har solgt), forteller han.

Når det kommer til «FunRun» var det annerlede, fordi det ble laget av studenter og heller ikke som del av noen fag.

– Derfor har ikke NTNU noe eierskap i «FunRun». Problem kan oppstå hvis man har fag på NTNU som skaper nye spill som blir store suksesser. Da kan det oppstå litt utfordringer hvis NTNU-ansatte har bidratt i stor grad til denne suksessen

Wang utelukker ikke at NTNU i framtiden kan ta samme ruten som Universitetet i Sør-California, men det kommer an på eventuelle suksesser. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3