«Mighty No 9» usatt igjen, denne gangen på ubestemt tid

25. januar 2016 16:01

(PressFire.no): «Mega-Man»-fans var i fyr og flamme da skaperen Keiji Inafune kunngjorde «Mighty No 9» - en slags åndelig oppfølger laget av skaperen selv.

Derfor tok det heller ikke lang tid for å skaffe finansieringen heller – det tok bare to dager å hente pengene de ba om. Til slutt fikk de hele 3,8 millioner dollar via Kickstarter.

Det var i september 2013 og den opprinnelige planen var at spillet skulle være på markedet allerede i april 2014, men slik gikk det ikke og spillet ble utsatt til høsten 2015.

I september kom imidlertid beskjeden om at de hadde støtt på et problem knyttet til spillets nettfunksjoner, og derfor måtte ha fem måneders ekstra tid for å fikse problemene. Den nye datoen ble derfor 9. februar – om drøye to uker.

Har ikke klart å fikse nettverksproblemene på fem måneder

Men det skjer heller ikke – for nå kommer beskjeden om at de ikke har klart å fikse problemet, og at de derfor må utsette spillet – igjen.

– Vi har jobbet helt til siste slutt for å få fikset problemene for å nå februar-slipp, men det har nå blitt klart at vi ikke har nok tid til å fikse problemene og bli klar for slipp, heter det i oppdateringen som er signert Keiji Inafune.

Visstnok skal problemene være knyttet til det store antallet plattformer spillet skal slippes til og at de bruker en spillmotor som visstnok ikke lenger blir oppdatert (Unreal Engine 3).

Spillet skal slippes til Windows, OS X, Linux, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One, Wii U, PlayStation Vita og Nintendo 3DS.

Ifølge oppdateringen fra Comcept jobber de nå tett med plattformprodusentene for å løse nettverksproblemene.

– Finnes ingen unnskyldning

I innlegget påpekes det at dette er den tredje utsettelsen og Inafune skriver selv at det ikke finnes noen unnskyldning for å skuffe fans og de som har donert penger til spillet.

Det er også verd å nevne at Inafune også er prosjektleder på Xbox One- og pc-spillet «ReCore» - som like etter nyttår også ble utsatt fra den opprinnelige planlagte utgivelsen mot våren. «Recore» skal nå være planlagt for slutten av 2016.

Sist, men ikke minst jobber studioet til Inafune, Comcept, også med «Red Ash: The Indelible Legend» - et spill som ikke nådde målet sitt med folkefinansiering, men som likevel fikk investorpenger.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3