Høydeskrekk og ergometersykkel med virtuell virkelighet ble høylytt banning

Morgendagens treningssykkel?

26. november 2015 15:02

OSLO (PressFire.no): Dette er en stor uke for folka i det norske selskapet Activetainment – nå er det briste eller bære for et prosjekt de har jobba med i tre år.

I tre år har de jobbet med det de anser fors å være neste generasjons ergometersykkel.

Foto: Jarle Hrafn Grindhaug / PressFire.no

Mer enn kamp mot klokka

De har laget en helt ny treningssykkel som ikke lenger bare er stillestående og hvor den eneste motivasjonen er distanse og kampen mot stoppeklokka.

– Vi ønsker å tilfredsstille flere brukere - enten om du er en landveissyklist, terrengsyklist, om du er gamer, eller om du er en som bare ønsker å få litt ekstra motivasjon, forteller Sondre Matre Fossum, som er en av gründerne.

Selve sykkelen er koblet til en datamaskin og skjerm, som viser terrenget du sykler i. En motor registrerer terrenget og justerer hele sykkelen basert på typografien.

Det blir også tyngre å trø pedalene om du sykler i oppoverbakke, mens det blir lettere i nedoverbakke. Du kan naturligvis også kompensere med å skifte gir.

I tillegg kan du lene sykkelen til sidene for å ta svingene som et råskinn på to hjul. 

Sondre Matre Fossum og Jan-Arild B. Svello.
Foto: Jarle Hrafn Grindhaug / PressFire.no.
Sondre Matre Fossum og Jan-Arild B. Svello.
Foto: Jarle Hrafn Grindhaug / PressFire.no.

Utviklet på Sagene i Oslo

Systemet og teknologien, som de har døpt «ebove», er utviklet av Activeteinment på Sagene i Oslo, men selve sykkelen settes sammen i Taiwan.

Dette er utgangspunktet for et treningsapparat nordmennene tror skal være både morsommere, men også mer effektivt.

To av gründerne, Jan-Arild B. Svello og Sondre Matre Fossum, forteller til PressFire om tesen hvor statiske treningsapparater ikke er like effektiv trening som aktive apparater som er bevegelige. Dette fordi du blir nødt til å bruke nabomuskler når apparatet endrer seg – i tillegg til variasjonen.

Inspirert av Nintendo Wii

Folka i Activetainment har kombinert den spesielle sykkelen med en skjerm hvor syklisten blir tatt inn i en interaktiv opplevelse.

– Vi så hvordan Nintendo Wii ble mottatt og hvilken interaksjon mellom hardware og software det skapte, og ønsket å ta det til et helt nytt nivå, forteller Svello.

 Gaming gjør det morsomme og mer motiverende. Det blir en opplevelse i stedet for bare en kamp mot klokka.

Fossum skyter inn:

 Det er så mange som har bevist at gamifiaction-prinsippet bringer motivasjon. Det er så mange som har trykket X-knappen i et bilspill på konsollen. Hvis vi klarer å få til det samme, bare ved at man bruker musklene i stedet, så tror jeg vi har fått noe veldig bra.

Bare fantasien som begrenser

Spillteknologien de bruker er i utgangspunktet hyllevare og de påpeker at det bare er fantasien som egentlig setter grenser for hvilke opplevelser de kan lage på systemet.

Graden av «spill» varierer i de forskjellige oppsettene de i dag tilbyr, hvor det sto fem sykler for oss til å prøve. I den ene enden sto de mest spenstige, mens de «konservative» og mer proffe syklene til høyre.

Som en intens berg-og-dalbane

Den mest spillmatiske opplevelsen kombinerer sykkelen med virtuell virkelighet – noe som bare kan beskrives som en intens opplevelse.

Vi fikk oss en runde i skogen og fikk beskjed om at det er en helt åpen verden, og vi kunne sykle hvor jeg ville. Vi tok en hard venstre og fikk virkelig følt på terrenget, før vi vi endte i en haug etter å ha ramlet ned en skråning.

Det ble ganske fort tydelig at systemet fungerer – bremsene responderer kjapt og det er mulig å være ganske nøyaktig når man tråkker miljøet.

I en av opplevelsene har de også laget et slags hopp, som går over i en loop om du klarer å lande hoppet. Kombinasjonen virtuell virkelighet og at undertegnede er noe sensitiv når det kommer til høyder resulterte i aldri så lite kraftuttrykk.

Når du legger utfor kanten og sykkelen plutselig lener seg framover, kom suget i magen middelbart. Det kan sammenlignes med berg-og-dalbaner på skjermer hvor stolene rører på seg – bare at du i tillegg kan se deg rundt via virtuell virkelighet.

Russeren Andrei Surin elsker sykkelspillet sitt.
Foto: Jarle Hrafn Grindhaug / PressFire.no.

Utfordrende å holde balansen

Vi var imidlertid ikke helt forberedt på hvor vanskelig det er å holde balansen på sykkelen når man har på Oculus Rift-brillene.  Guttene fra Activetainment forteller at de jobber med en løsning hvor en gyro strammer opp sykkelen når farten settes opp – som på en ordentlig sykkel.

Med litt tilvenning er det uansett mulig å bli god – det hadde russeren som har designet selve spillopplevelsen ingen problemer med å demonstrere. Han tråkket ivrig og styrte sykkelen langt mer effektivt enn vi hadde gjort før vi måtte ta en pustepause.

Andrei Surin har tidligere stått bak sykkelspillet «MTB Freeride», men da han fikk tilbud om å bli med på prosjektet flyttet han like gjerne til Norge. Han beskrives av de to gründerne som ekstremt viktig for «spillet» som er koblet til syklene og skal egenhendig har utviklet alt som foregår på skjermene.

Nå gjenstår det å se om verden vil ha ergometersykler med spillelementer – dessverre må virtuell virkelighet foreløpig vente til Oculus Rift faktisk lanserer vr-brillene sine neste år, men da skal syklene stå klare.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3