Nå er Nintendo verdt mer enn hele Sony

«Pokémon»-hysteriet stopper ikke, men dette har vi sett før.

19. juli 2016 11:42

(PressFire.no): Aksjebonanza. Det er vel det som kan nevnes om Nintendo og verdensbørsene den siste uka eller så, der folk pumper ut penger for å sikre seg aksjer i selskapet.

Men hysssj, ikke si det til noen: Nintendo eier bare en tredjedel av The Pokémon Company (som igjen deler inntektene med utvikler Niantic), og 33 prosent av inntektene spillet genererer går atpåtil rett i lomma på plattformholderne Apple eller Google.

Men sånt er tydeligvis ikke så fryktelig viktig for aksjespekulantene, som har gått helt av skaftet de siste dagene.

Nintendo satte ny rekord for antall aksjer omsatt på én dag på den japanske børsen – noensinne.

Prisen har også skutt til himmels, og selskapet har doblet papirverdien sin på kort tid. Nå er selskapet mer verd enn hele Sony.

Dette har vi sett før

Dette bør sees i kontekst. Vi har jo flere ganger tidligere sett appier som har blitt ekstremt populære i kort tid før boblen sprekker og alle glemmer det like kjapt.

Og spesielt om vi gløtter bakover er ikke dette noe særlig nytt. Nintendo er et selskap som lever på gode lanseringer, og vi skal bare tilbake til 2010 før de var på samme nivå som nå.

Ser vi helt tilbake til Wii-eksplosjonen i 2008-09, er det fortsatt pingletall Nintendo opplever i disse dager. Den gangen var Nintendo på størrelse med Toyota – noe som er regelrett sinnsvakt.

Men det vi ser i disse dager er den kjappeste klatringen selskapet har gjort noensinne. Ikke siden åttitallets NES-galskap har Nintendo hoppet mer på én dag, og det vil vise seg hvor det hele flater ut etter hvert.

Hva skjer nå?

Hva skjer for eksempel når «Pokémon Go» slippes i Japan, seriens høyborg? Det blir ikke mindre turbo hos børsene da.

Men lakmustesten til Nintendo som mobilspillutvikler kommer senere i år, når «Animal Crossing» også lander på mobile plattformer. Det er en serie som er blitt nesten like stor som «Pokémon» i rene salgstall – dog med manglende nostalgifaktor.

«Miitomo» fikk raskt over 10 millioner brukere, men manglet egentlig spillelementer til å holde folk engasjert. Det kan «Animal Crossing» gjøre noe med, og når selskapet slipper strategispillet «Fire Emblem» til mobilene vil vi virkelig se om Nintendo-spill har noe for seg på de plattformene.

Enn så lenge ser det ut til at de har truffet planken på en måte ingen andre konsollmakere har.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3