(PressFire.no): Det er full ordkrig hos den sørkoreanske spillgiganten Krafton og deres underselskap Unknown Worlds, studioet bak suksesspillet «Subnautica».
I forrige uke kom den overraskende nyheten om at studioets grunnleggere, Charlie Cleveland og Max McGuire, sammen med daglig leder Ted Gill, hadde fått sparken.
Og nå er det blitt klart at det svært etterlengtede «Subnautica 2» utsettes til 2026. Spillet skulle egentlig lanseres i early access i år, og er (i skrivende stund) det nest mest ønskede spillet på Steam.
Nå melder Bloomberg at utsettelsen skjedde mot den sparkede ledelsens vilje – og at en gigantisk bonusutbetaling kan være årsaken.
Da Krafton kjøpte Unknown Worlds for tre år siden, for en sum på rundt 500 millioner dollar, ble det inngått en avtale om en mulig bonus på ytterligere 250 millioner dollar, eller rundt 2,7 milliarder norske kroner.
Denne bonusen skulle utbetales dersom studioet nådde visse inntektsmål innen utgangen av 2025. Bloomberg hevder å ha lest denne avtalen.
Ved å utsette «Subnautica 2» til 2026, vil det være tilnærmet umulig å nå disse målene, ifølge kildene. Dermed kan Krafton slippe unna hele utbetalingen.
Ifølge Bloombergs kilder skulle bonusen deles mellom alle de rundt 100 ansatte i studioet, der enkelte ansatte kunne forvente seg alt fra hundretusener til millioner av dollar i bonus.
Charlie Cleveland, en av grunnleggerne som ble sparket, skrev i en uttalelse på sosiale medier at «hendelsene denne uken har vært et sjokk», og at «Subnautica 2» var klart for lansering.
I en uttalelse til Bloomberg sa Krafton først at utsettelsen utelukkende handlet om å forbedre kvaliteten på spillet, basert på tidlige tilbakemeldinger, og at den «ikke var påvirket av noen kontraktsmessige eller økonomiske hensyn».
Men i etterkant har selskapet publisert et åpent brev adressert til «våre 12 millioner Subnautica-fans» der de går til frontalangrep på den tidligere ledelsen.
Utgiveren hevder at de tre sparkede sjefene hadde tildelt seg selv hele 90 prosent av den potensielle bonusen.
Videre anklager de ledelsen for å ha «forlatt ansvaret» for spillet.
– «Subnautica 2» var originalt planlagt for en Early Access-lansering tidlig i 2024, men tidslinjen har siden blitt betydelig forsinket, skriver Krafton i det åpne brevet.
– Spesielt etter at spillet «Moonbreaker» feilet, ba Krafton Charlie Cleveland om å vie seg til utviklingen av «Subnautica 2». Men i stedet for å delta i spillutviklingen, valgte han å fokusere på et personlig filmprosjekt.
Krafton mener fraværet av lederskap førte til forvirring og forsinkelser, og at den nåværende versjonen av spillet ikke har nok innhold.
– Vi er dypt skuffet over den tidligere ledelsens oppførsel, og fremfor alt føler vi et dypt svik over deres manglende evne til å hedre tilliten fra våre fans, avslutter de.
De tre utstøtte lederne sier at de nå har levert et søksmål mot utgiver Krafton, og at hele praten om at de skulle beholde pengene selv er tull.
– Idéen at Max, Ted og jeg skulle beholde alt selv er helt usant. Historisk sett har vi alltid delt overskuddet med teamet, og gjorde det samme da vi solgte studioet, skriver Charlie Cleveland på Reddit.
– Vi har nå levert et søksmål mot Krafton, og detaljene vil for det meste bli offentlige. Dere fortjener hele historien.
Han skriver videre at teamet «vet det i sjela» at spillet var klart til å lanseres i early access.
Bare timer etter denne uttalelsen lekket det derimot interne dokumenter, som nå er bekreftet ekte av Krafton ovenfor Kotaku, der det ser ut til at spillet var i store utviklingsproblemer.
I dokumentene, som er fra en evaluering gjort i mai kommer det fram at utviklingen har blitt skalert kraftig tilbake fra planene som ble satt i 2023.
I evalueringen står det at Krafton anbefaler å utsette lanseringen fordi store deler av det som skulle være klart til early access ikke er på plass, og at de ønsker at spillet får både mer og bedre innhold for å tekkes spillerne.