Trøbbel i «Rage»

PC-spillet har stygge grafikkfeil.

5. oktober 2011 16:47

Det ser ut til at ID Software har støtt på en del problemer med sitt nyeste spill «Rage».

Spesielt hardt vær er det PC-versjonen av spillet som har kommet ut for. Det viser seg at spillet på mange måter ser ut til å være en halvslapp portering fra konsollutgavene.

En rekke amerikanske spillere har problemer med innlastingen av teksturer i spillet. Når spilleren snur seg tar det lang tid før overflatene kommer til syne, og igjen når en snur seg tilbake. Det ser ut til at spillmotoren øyeblikkelig dytter teksturinformasjonen ut av minnet når spilleren ikke ser på et område, men sliter veldig med å hente informasjonen tilbake igjen.

Se video av problemet nederst i saken.

Les også vår anmeldelse av «RAGE» - terningkast fem!

Dette skal visstnok være grunnet utdaterte skjermkortdrivere ifølge utgiver Bethesda, og berører både AMD/ATi- og nVidia-kort.

Spillere som er berørt bes om å ligge unna de siste AMD-betadriverne, samt oppdatere de «Battlefield 3»-optimaliserte betadriverne til begge skjermkortprodusentene til de siste stabile.

Nvidia-brukere bør laste ned de siste driverne deres, sier Bethesda på bloggen sin.


Nedgradert PC-versjon kan fikses lett

Spillet, som skulle slippes med såkalte 16k x 16k megateksturer, har vissnok blitt nedgradert til teksturer av samme størrelse som konsollversjonene (4k x 4k). Dette har satt sinnene i kok hos enkelte PC-fans verden over, som mener at spill burde utvikles til PC først også portes til konsollene.

Kyndige brukere hos neoGAF har forbigått disse restriksjonene, og de med kraftige skjermkort kan gå inn i innstillingene for å forbedre det grafiske betraktelig med enkle grep.

Gå til forumet deres for å se hva som kan gjøres, og for innstillingene som må punches inn.



Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3