- Japansk spillindustri er over

«Dead Rising»-produsent er skuffet over årets Tokyo Game Show.

28. september 2009 12:00

Ifølge destructoid.com er den legendariske spillutvikleren Keiji Inafune nådløs i sin uttalelse om årets Tokyo Game Show.

Det var under en spørrerunde hos publikum, hvor han insisterte på at de skulle være ærlige, at han selv dømte hele den japanske spillindustrien til døden.

- Personlig, når jeg så rundt på de forskjellige spillene på TGS-gulvet, så sa jeg «mann, Japan er over. Vi er ferdige. Spillindustrien vår er ferdig», sa han.

Her finner du flere TGS-nyheter.

EGNE SPILL ER OK

Destructoid.com skriver også at det var flere messedeltagere nettstedet hadde snakket med som hadde samme følelse.

De skriver at årets show var mye mindre. Flere utviklere valgte, på grunn av økonomiske årsaker, og ikke delta.

Inafune påpekte allikevel at Capcoms kommende titler er et eksempel på «kick ass»-spill som kommer fra Japan.

Destructiod.com påpeker videre at det er kanadiske Blue Castle Games som står for utviklingen av «Dead Rising 2»...

I «Dead Rising 2» har zombieviruset spredd seg til resten av USA, hvor du prøver å overleve i den Las Vegas-inspirerte byen Fortune.

Se ferske skjermbilder fra «Dead Rising 2» her.

Det har lenge vært kjent at japansk spillindustri sliter, mens det vestlige markedet fortsetter å vokse.

Som resultat har flere japanske spillselskaper i den senere tid utvidet sin satsing mot vesten. I senere tid kjøpte Square Enix spillutgiveren Eidos, mens Namco Bandai har kjøpt den europeiske delen av Atari.

Keiji Inafune har blant annet stått bak serier som Onimusha, Mega-Man, Dead Rising og Lost Planet, men har også hatt en finger med i «Legend og Zelda: Minish Cap».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3