- «Gears of War 3» til neste generasjons konsoller

Epic Games-sjef tror neste generasjons konsoller er fire-fem år unna.

25. september 2009 13:04

De to «Gears of War»-spillene har vært en massiv suksess på Xbox 360 med til sammen 11 millioner solgte spill.

Nå ser det ut til at fansen som venter på det tredje spillet i serien må smøre seg med en god porsjon tålmodighet.

- Hvis det kommer et nytt Gears of War, så kommer det til neste generasjons konsoller, når det måtte bli. Hvis noen vet, så vær så snill å fortelle meg! Jeg tror det er fire til fem år unna, sier Epic Games-sjef Michael Epps.

Her finner du flere TGS-nyheter.

UNREAL I EPISKE JAPAN

Epps svarte på spørsmål fra journalister etter en pressekonferanse på Tokyo Game Show.

Ikke uventet var det grafikkmotoren Unreal Engine 4, som ifølge Capps har vært under utvikling de siste syv årene, som var tema.

Epic Games bruker sin egenutviklede grafikkmotor i sine egne spill, og lisensierer den også ut til en rekke andre spillutviklere.

Det er i det hele tatt en teknologi som i årevis har satt et klart preg på spillenes verden.

Unreal Engine 4-motoren er derfor et viktig strategisk trekk for Epic Games, som tror at det gapet mellom konsollene kan bli enda større for neste generasjons konsoller. Dermed trenger utviklere en felles plattform som optimaliserer spillene for hver maskin.

Epic Games annonserte også under TGS at de åpner nye kontorer i Japan, men dette kontoret skal i hovedsak fokusere på support og salg av deres Unreal Engine-produkt.

Men Epic frister ifølge Kotaku også med å si at de «kanskje også kommer til å ansette noen japanske utviklere».

Ifølge Eurogamer.net snakket Capps også om effektivisering av utviklingsteamet, hvor han påpekte at det kostet mindre å utvikle «Gears of War 2» kontra det første spillet.

Les også: Vår anmeldelse av «Gears of War 2».
Les også: Epic og Chair presenterer
«Shadow Complex»

.

Selv om teamet på oppfølgeren var større, så var utviklingstiden kortere.

- Vi har klart å redusere utgiftene betydelig. Vi hører om 25 millioner dollars-budsjetter og lignende til spill. Epic er ikke slik, sier han, og valgte å bruke «Assassin’s Creed II», som har 400 utviklere på prosjektet, som et «skrekkeksempel».

- Det er et fantastisk og kjempestort spill, men vi prøver å fokusere på å lage mindre spill med masse kvalitet, uttalte Epics Michael Capps.

Ifølge et intervju med arstechnica forteller Epics Mark Rein at Unreal Engine 4, som kun lages med tanke på neste generasjons konsoller, planlegges å være klar i 2012.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3