- Følger alltid med på Funcom

«The Old Republic»-utvikler interessert i tankeprosessen til det norske spillselskapet.

7. august 2012 09:29

LOS ANGELES (PressFire.no): - Mange av de første spillerne freste gjennom spillet langt fortere enn vi forutså.  

Derfor måtte BioWare tenke helt annerledes om fremtidsplanene, forteller Daniel Erickson til PressFire mens Electronic Arts' utstilling på E3 tordner i bare noen meter unna.

Han forteller at de ble overrasket over hvor fort spillere konsumerte innholdet i «Star Wars: The Old Republic», og at det betydde at de hadde en ny utfordring foran seg – hvordan holde dem interessert.

Måte snu på planene

E3 ble arenaen hvor BioWare for alvor avduket den kommende utvidelsen til det massive onlinespillet «Star Wars: The Old Republic», som blant annet er resultatet av en etterspørsel etter mer innhold.

- Vi måtte omorganisere planene, og prioritere andre type spillere i etterkant av utgivelsen enn vi hadde planlagt. Suksessen ble en «forbannelse», forteller han og fortsetter.

- Når du prøver å gjøre det morsomt å gå opp i nivåer, lærer du fort at spillerne vil nyte det i omganger på seks og syv timer. Det betyr at de kommer seg gjennom alt innhold utrolig fort. Det var vi ikke forberedt på.

Han avslører at de umiddelbart begynte å jobbe med utvidelsen de nå har avduket, som blant annet inneholder en helt ny planet i «Star Wars»-universet. Planeten har blitt døpt Makeb. BioWare avslørte også en ny leiemorder-robot som går under betegnelsen HK-51.

En av de andre tingene blir at utviklerne introduserer gigantiske skapninger, noe som ifølge Erickson er en direkte følge av at de hele tiden videreutvikler teknologien.

- Den nye romstasjonen tar i bruk ny teknologi, hvor man også har gigantiske skapninger. Hver gang vi når en ny milepæl, får vi nye verktøy til å gjøre nye ting i spillet.

- I tillegg har vi hele tiden jobbet med «livskvalitet»-tingene, som inkluderer dette med laug og lignende. Vi er ganske nærme å huke av alt på den lista nå. Dermed er vi i en posisjon hvor vi endelig får gjøre morsomme ting.

Han forteller også om overraskelsen over den relativt silkemyke lanseringen, som ofte har plaget massive onlinespill:

- Vi fant ut at vi har det beste server-teamet i universet. For «hei, vi faktisk hadde et slipp av et massivt onlinespill som ikke kræsjet serverne», sier han.

Vi påpekes at det på ett tidspunkt var tidenes største lansering med tanke på antall spillere som prøvde å logge inn samtidig.

- Spennende med Funcom

Når det kommer til massive onlinespille, er det ikke bare «Star Wars: The Old Republic» Electronic Arts har i stallen – de er nemlig også blodsbrødre med norske Funcom om utgivelsen av «The Secret World».

Spillet fikk terningkast fem av PressFire da det ble sluppet for en drøy måned siden.

Erickson mener det alltid er spennende når Funcom annonserer nye spill:

- Det som alltid har vært kult med Funcom for meg, er at uansett resultat blir jeg alltid interessert i tankeprosessen bak spillene deres.

- Hver gang du hører Funcom snakke om hva de prøver å gjøre med sitt neste spill, er det aldri det samme som de gjorde forrige gang. Du vil alltid finne noe nytt og spennende der.

Og han påpeker at det ikke vil kannibalisere dem, for så lenge de er i samme familie hos Electronic Arts er det «big daddy» EA som teller.

Etter at vi pratet med Erickson under E3 har Bioware kunngjort at spillet vil få en gratismodus i løpet av høsten. Han bekreftet under intervjuet at de er åpne for nye modeller i fremtiden, uten at han kunne si mer.

- Vi har oppdaget at de som spiller spillet vårt, liker det og vil spille mer. Dermed må vi finne ut hvordan vi får så mange som mulig til å prøve det, sier han.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3