«BioShock»-film satt på vent

Høye kostnader gjør at filmstudioet Universal Pictures drøyer med å gi grønt lys til en filmatisering av 2K Games’ undervannsgrøsser.

26. april 2009 23:02

Arbeidet med å lage en spillefilm basert på handlingene fra den gufne undervannsbyen Rapture har pågått en tid, ikke uventet med god oppmuntring fra spillstudioet 2K Games som i disse dager pusser på «BioShock 2», ventet i november.

Se også: Ferske skjermbilder fra «BioShock 2».

Opprinnelig var planene at en spillefilm skulle komme mellom et andre og tredje spill i den planlagte spilltriologien.

Det ser nå ut til å kunne holde hardt etter at filmstudioet har satt hele produksjonen på pause.

Les også: Vår anmeldelse av «BioShock».

Siden planene om en filmatisering ble avduket i fjor vår, har Universal og 2K Games jobbet med «Pirates of the Caribbean»-regissør Gore Verbinski og manusforfatter John Logan («Gladiatoren» og «The Aviator») i preproduksjonsfasen.

FORTSATT FILMHÅP?

Nå har Universal satt på bremsene og oppgir budsjettbekymringer som hovedårsaken, i følge en talsperson hos filmstudioet.

- Vi har ikke dratt pluggen på «BioShock».

- Universal er fortsatt dedikert til dette prosjektet og Gore forblir utvilsomt koblet til filmen som regissør, uttaler Universal-representanten til spillbloggen Kotaku.

Studioet ser på alternative steder å bygge locations på, og andre måter å trimme budsjettet.

Variety melder at kostnadene hadde skutt i været og at rammene for å få lagd spillet lå på voksne 160 millioner dollar.

For å spare vurderes nå å flytte innspillingen ut fra USA, oppgir Varietys kilder.

- Vi evaluerer hvorvidt dette er noe vi ønsker å gjøre. I mellomtiden er filmen satt på vent, uttaler Verbinski.

Førstepersonsspillet «BioShock» kom ut i 2007, først eksklusivt til Xbox 360 og PC, og senere også til PlayStation 3 året etter.

SPILL SOM EN «BIG DADDY»

I spillet lagt til 60-tallet opplever du som overlevende etter en flystyrt Rapture.

Dette er en Art Deco-influert by under vann som står igjen som et grelt eksempel på visjonene fra forskere og vitenskapsfolk som gjennom økt grad av kontroll og genmanipulasjon ønsket å skape et utopia på midten av 40-tallet.

Les også: Den første «BioShock 2»-traileren er sluppet.

At ting har gått riktig galt i Rapture, er det ingen tvil om.

Du møter eksempler på det rundt hver sving blant annet i form av de såkalte Big Daddy’s, menneskelignende skikkelser svøpt i en dykkerutrustning som vokter og beskytter Little Sisters, de små jenteskikkelsene som jakter på det genmanipulerende stoffet «ADAM».

Les også: Full forvirring om «BioShock 2»-tittelen.

I «BioShock 2» bytter perspektivet i spillet, og du opplever selv hvordan det er å være en Big Daddy. Den aller første Big Daddy i Rapture.

Les også: Jeg, en Big Daddy.

Oppfølgeren kommer senere i år, i tide til juleshoppingen, til PlayStation 3, Xbox 360 og PC, og er for tiden under utvikling hos 2K Marin i Boston.

Se den første trailer her:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3