Zombiene kræsjer nok en sommerferie

«Dead Island»-oppfølgeren har litt «Minecraft» i seg.

3. september 2012 12:58

(PressFire.no): Zombiene har levd godt i spillandskapet de siste årene, og en av deres aller største suksesser kom på usannsynlig vis med «Dead Island» i fjor.

Det polskutviklede actionspillet hadde varierende produksjonsverdier og et temmelig beint fram utgangspunkt, men solgte svært godt og overbeviste mange kritikere - blant annet vår anmelder

Oppfølgeren, som ikke egentlig er en oppfølger, «Dead Island: Riptide» er i stadig utvikling, og ifølge Joystiq får vi mose nye råtefjes på pc, Xbox 360 og PlayStation 3 i 2013 en gang.

Flomvarsel

De første skrittene skal  være av den gjenkjennelige sorten, siden du kan overføre figuren fra det forrige spillet over til neste års mareritt.

Endringene merkes blant annet i spillmotoren, som har litt mer vær å by på. Siden «Riptide» også er satt til en tropeøy, må vi blant annet være på utkikk for flombølger. Det er monsunenes skyld.

Bakhistorien er forresten at gjengen som overlevde fra det forrige spillet har blitt fraktet i sikkerhet til et militærskip. Der bryter zombieviruset ut igjen, og de søker tilflukt på øya Palanai.

Det åpner blant annet for en femte spillbar figur, med sine triks og finesser, samt en ny oppdragsmodus hvor man skal forsterke og beskytte fort, ifølge spillets hjemmeside

Landkrabber kan grue seg til turer ut i små båter for å slåss med zombier i åpent farvann. 

Går enda mørkere

Techland har vært i det lekne humøret den siste tiden, og snekret sammen ATV-kjørespillet «Mad Riders» oppe i «Dead Island»-arbeidet..

De har også gitt en god bunt ansatte dispensasjon til å leke med «Dead Island»-motoren for å lage et bekmørkt middelalderspill under kodenavnet «Project Hell».

I utgangspunktet var det bare zombiespillet med tohåndssverd og magi, men skaperen oppdaget at det var så fornøyelig at han fikk lokket med flere spente kollegaer.

- Den mørke skrekkmalen var naturlig for oss. Blant annet fordi vi husker første «Quake» og «Diablo», og hvordan de påvirket oss, skriver de i utviklingsbloggen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3