- Vi skal lage det beste fotballspillet

Slik vil «Pro Evolution Soccer»-folka ta rotta på «FIFA».

11. september 2012 12:52

KÖLN (PressFire.no): «Pro Evolution Soccer 2013» får æren av å sparke i gang fotballspillsesongen 20. september.

Uka etter smeller det fra erkefienden, «FIFA 13».

De siste par årene har kvaliteten på «Pro Evolution Soccer»-serien gradvis økt. Parallelt har intervjuene fra Konami-spillskaperne også blitt mer interessante. «FIFA»-serien til EA har tatt enorme markedsandeler, og på denne konsollgenerasjonen har «Pro Evolution Soccer» sovet i timen.

Det har utviklerne etter hvert innrømmet, samtidig som de har begynt å snakke ut om hvordan de oppfatter EA som konkurrent.

Da PressFire møtte to av toppfolka bak «PES» under årets GamesCom-spillmesse, fikk vi muligheten til å ta temperaturen på denne rivaliseringen - som tydeligvis er på kokepunktet.

På rett spor igjen?

Beskyldningene om ufine metoder tatt i bruk av EA, sammen med erkjennelser om at Konamis eget fotballspill lenge ikke har holdt mål – vitner det mest om barnslig misunnelse eller økt selvinnsikt?

Jon Murphy og Naoya Hatsumi (bildet) er de to «PES»-toppene som jobber sammen på hvert sitt kontinent. Murphy er europasjefen, mens Hatsumi er sjefsprodusent og overvåker spillserien fra Konamis hovedkontor i Tokyo.

Nettopp denne geografiske spredningen av spillutviklingen er litt av grunnen til at «Pro Evolution Soccer» har tapt terreng i forhold til «FIFA» de siste åra, mener Murphy.

Mer frihet, mer kontroll

Da «PES 2013» ble annonsert tidligere i år var det med løfter om at de har utviklet serien videre for å kunne tilby «total frihet» gjennom nye pasningstyper og mer kontroll over skuddene.

Som motstykke til denne angrepsgleden har utviklerne også pusset på måten du forsvarer deg på (Response Defending) og utbedret den kunstige intelligensen.

Det er nå sluppet to demoer fra spillet, slik at du selv kan få en smakebit av hva Konami har jobbet med det siste året. Murphy forteller oss at de ville gi ut den første demoen så tidlig som mulig for å forsøke å overbevise kundene om at Konami er på rett spor igjen.

Grove påstander om «FIFA»

Jon Murphy gjorde et oppsiktsvekkende intervju tidligere i år, der han snakket ut om det han mener er usportslig konkurranse med EA Sports og «FIFA»-serien.  

Det er ikke ofte en leser såpass grove påstander om kolleger i et annet spillselskap.

Murphy mener EA er en maskin som spytter enorme pengesummer inn i PR-kampanjer for å få folk til hjernedødt å kjøpe et nytt «FIFA» hver høst – nærmest på refleks. Han hevder dessuten at EA har kopiert alt som definerte «Pro Evolution Soccer» på den forrige konsollgenerasjonen, og at de fortsetter å rappe idéer fra dem.

I tillegg anklaget han EA for ikke bare å ha sikret seg de beste lisensene selv, altså retten til å bruke offisielle lag og navn fra for eksempel Premier League, men at de samtidig har punget ut for å holde «Pro Evolution Soccer» på sidelinja. Unntaket er Champions League, som «Pro Evolution Soccer» har bladd opp for å få bruke i sitt spill.

Murphy hadde på ingen måte tenkt å trekke tilbake disse påstandene da vi møtte ham på GamesCom i Köln. Tvert i mot.

- Handling er ofte bedre enn ord, så i år slapp vi den første demoen av «PES» tidlig. Mye tidligere enn noe annet Konami-spill, tror jeg.

- Det er på en måte risikabelt. Spillet var bare 60 prosent ferdig på det tidspunktet, men vi var såpass trygge på produktet at vi ville la folk få teste det. Noe av baktanken er at «PES»-fans, både gamle og potensielt nye, selv skal få muligheten til å se hvordan spillet er før lansering, forteller Murphy til PressFire.

- Fortsatt frustrert

- Jeg er fortsatt frustrert, sukker Murphy når vi spør om hans uttalte misnøye med måten EA jobber på

- Frustrert over at vi ikke får anerkjennelse for å ha innovert slik vi har gjort, og at «andre» kopierer. 

- Etter hva jeg har hørt ble det annonsert PlayStation Move-støtte til «et konkurrerende fotballspill» her på GamesCom.

- Flere jeg har snakket med sier dette vekker assosiasjoner til det vi gjorde med «Pro Evolution Soccer» på Nintendo Wii – for flere år siden, sier Murphy til PressFire.

Flytter til «fotballens hjemland»

Det oppstår en interessant dynamikk mens vi driller Murphy videre om hans syn på EA og «FIFA». For sjefen hans, Naoya Hatsumi, sitter ved siden av og får simultanoversatt alt vi snakker om til japansk av en tolk.

- Vi er veldig fokuserte nå, og vet kursen videre. Det kommer til å skje en hel del med «PES» de neste par årene.

- Vi ruster for eksempel opp med et nytt spillstudio i London.

Det kan lett argumenteres med at det ikke er gunstig å ha utviklerne av et fotballspill på den andre siden av kloden. Det er første gang noen går til dette skrittet, og flytter kontorer til det enkelte hevder er fotballenes hjemland, sier Murphy til PressFire.

- Hvem vet, kanskje «de» også velger å gå i den retningen, sier Murphy, og sikter åpenbart til «FIFA»-kontoret ved Vancouver i Canada.

Skal bruke «Metal Gear Solid»-teknologi

Det er påfallende sjelden at Jon Murphy tar ord som «EA» eller «FIFA» i sin munn under vårt intervju. Murphy kaller heller konkurrenten «de», eller sier: «noen andre som også lager fotballspill».

En del av strategien ved å flytte «PES»-utviklingen til Europa og London sammenfaller med at de gjør seg klare for en ny konsollgenerasjon.

Det ligger i kortene at Konami har skjønt viktigheten av å «treffe planken» når det gjelder de nye plattformene, på bedre vis enn sist gang. (Altså ved overgangen fra PS2 til PS3 og Xbox til Xbox 360). 

Det var samtidig med at EA rustet opp og for alvor dro i fra. Dette er erkjennelser «PES»-sjefene har begynt å snakke åpent om.

Konami kommer til å ta i bruk en helt ny spillmotor, kalt Fox Engine, neste år. Uansett om det eksisterer en PlayStation 4 og «Xbox 720» på markedet da. Dette er en type teknologi som nylig ble demonstrert i det neste «Metal Gear Solid»-spillet, gjennom en imponerende filmsnutt.

Disse planene har Kei Masuda, en annen «PES»-høvding, allerede bekreftet. Kjennetegnet for Fox Engine er at den visstnok skal være kompatibel til flere plattformer. Den skal være kraftig og skreddersydd både dagens konsoller og disse nye, foreløpig hemmelige, vidundermaskinene fra Sony og Microsoft.

Konami har ikke tenkt å gjøre den samme tabben igjen og brenne inne med «gammel» teknologi i flere år mens EA drar i fra med flere hestekrefter.

- Urettferdig konkurranse

- Vårt spill er så nært virkelighetens fotball som det er mulig å komme, men vi glemmer ikke at dette fortsatt dreier seg om et spill. Det skal være spennende og morsomt. Det er vårt fokus, sier Murphy.

I en ideell verden skulle man tro at det er flott å ha to gode fotballspill som pusher hverandre, og at det er sunt med den type kniving. Er det egentlig en rettferdig konkurranse mellom dere og «FIFA», syns du?

Det kunne ha vært en rettferdig konkurranse, men det er ikke situasjonen. Det handler ikke nødvendigvis om folka som faktisk lager «FIFA», men om hvordan et amerikansk selskap liker å gjøre forretninger. Det handler om å «ta ut» konkurrentene for å få markedet for deg selv, sier han med adresse til Electronic Arts.

- Jeg tror ikke at noen av utviklerteamene, som lager disse to spillene, vil ha en situasjon der det bare er ett fotballspill på markedet. Som kunde ville jeg i hvert fall ikke hatt det på den måten.

- Hvis det bare hadde vært ett fotballspill på markedet kunne folka bak nemlig tillatt seg å bli temmelig late. 

- Manglet en klar retning

Etter slike uttalelser du har kommet med, ganske spreke påstander om «FIFA» og EA, mener mange at du heller burde fokusere på å lage et bedre «PES» i stedet for å sutre. Ser du det poenget?

- Ja, selvsagt. Men det finnes et par versjoner av intervjuet jeg gjorde med Eurogamer.

- Leser en hele intervjuet får du nok et bedre forhold til hva jeg snakket om. Mens i en kortere versjon fremstår jeg egentlig bare bitter samtidig som det virker som om jeg prøver å fraskrive meg ansvaret for den situasjonen vi er i.

- I lengre tid har vi da også innrømmet at vi ikke klarte overgangen fra forrige konsollgenerasjon, at vi som følge av det bare har vært nødt til å prøve å redusere forspranget. Vi hadde også fans av serien som syntes vi sviktet dem, som følte at vi ikke kommuniserte.

I en periode hadde vi ikke en klar nok retning for hvor vi ville utvikle «PES». Det var også uenighet internt rundt dette. Vi fremsto ikke enhetlig nok som utviklere, vedgår Murphy. 

- Reaksjonene fra intervjuet jeg gjorde har jeg selv fått anledning til å betrakte. Jeg var så dum at jeg scrollet litt ned og leste noen av kommentarene. Folk velger å ta noe ut av kontekst, det skjønte jeg raskt.

- Noen vil gjerne selv tolke, og nekter å ta inn over seg hva annet jeg snakket om eller mener. Men slik fungerer vel internett, sier en smilende Murphy.

- Vi kommer tilbake

Vi må vente et halvt minutt, mens oversetteren oppdaterer Naoya Hatsumi hva som har blitt sagt av sin britiske kollega. Etter denne pausen får vi et anerkjennende nikk om at dette er synspunkter også Hatsumi deler.

- De neste par årene vil dere se at vi kommer tilbake, på en måte der vi kan dominere.

- Men er det nok? Kanskje ikke, både spør og svarer Murphy selv.

- Hvis massemarkedet av fotballkunder der ute i stedet for å velge det beste og mest realistiske produktet mye heller vil bli båret videre på en bølge av hype bestående av andre elementer, kan det hende det ikke er nok.

- Men vi skal lage det beste spillet på markedet, og tror på det målet vi har satt oss, sier Murphy.

Hva mener «FIFA»-sjefen om beskyldningene?

På GamesCom traff vi også sjefen bak «FIFA»-serien, David Rutter (bildet). Vi konfronterte ham med noen av uttalelsene og synspunktene til Jon Murhpy.

Rutter, som vanligvis er en frittalende mann som sjelden holder noe tilbake, hadde bare en kort og klinisk kommentar til beskyldningene som har kommet fra «PES»-leiren den siste tiden.

- Det er godt dokumentert at jeg har vært en stor «PES»-fan i fortiden. Jeg har også sagt en rekke ganger at jeg elsker spillet vi lager nå.

- Han (Jon Murphy – journ.merk.) er en fin fyr, og har sikkert en veldig vanskelig jobb. Det vet jeg, for jeg har en tilsvarende jobb, sier David Rutter til PressFire.

- Jeg er sikker på at han gjør så godt han kan. Han gjør helt sikkert en briljant jobb.

- For vår del handler det om å se på alle konkurrenter, ikke bare på fotballspill. Våre konkurrenter er like mye et «Call of Duty», «NHL» eller «Dead Space». Jeg har en fantastisk jobb som gir meg anledning til å henge ut med folk som lager noen utrolige spill. Se bare på hva «Need for Speed»-folka har gjort med Autolog og «påloggheten».

- Vi som jobber med å lage spill er alle på den samme reisen, sier Rutter i det filosofiske hjørnet.

Er det noe du kunne ha tenkt deg å si til Jon Murphy, om du fikk sjansen?

- Jeg traff ham faktisk i går kveld, og snakket med Jon da. Jeg ønsket ham lykke til, smiler Rutter.

PS: Ingen av de to fotballspillsjefene hadde synlige sår eller et blåøye da PressFire møtte dem i Tyskland.

 

«Pro Evolution Soccer 2013» lanseres 21. september til PlayStation 3, Xbox 360, pc, Wii, 3DS, PSP og DS. Uka etter slippes «FIFA 13».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3