Steam har begynt å selge uferdige spill

- Det er slik de bør lages.

21. mars 2013 10:23

(PressFire.no): De siste årene har dataspillgiganten Steam lagt alle kluter til for å gi spillerne håndfast innflytelse på produktene deres.

Et marked lar for eksempel entusiaster lage gjenstander til «Team Fortress 2» og andre spill, for så å selge dem til andre spillere. Noen tjener flere millioner kroner i året på det.

Nå melder pc-sentralen seg inn i en annen trend, og lar dugnadsklare fans kjøpe uferdige spill. Tanken er at de skal bli en organisk del av utviklingen og sikre et bedre sluttresultat for begge parter, ifølge den offisielle nettsiden.

I tiden

- Noen utviklere tilbyr en rabatt for tidlige kjøp, andre krever fullpris, avhengig av målsetningene og hvilke tilbakemeldinger de ønsker fra Early Access-brukere, forklarer Valve i en ferdigskrevet spørsmålsøkt.

For øyeblikket har tolv ulike spill blitt med i programmet. Det største av dem er krigssimulatoren «ARMA 3», som tilbys i en alfautgave til redusert pris.

Også adskillig mindre indiespill, blant annet populære «Prison Architect» og «Kerbal Space Program», har funnet sin plass i tiltaket, som følger en stadig vanligere modell.

«Minecraft» er muligens det mest kjente eksempelet på et spill som ble solgt i uferdig form med rabatt, og ble sterkt formet av brukernes tilbakemeldinger.

- Det er slik spill bør lages, skriver Valve på Early Access-nettstedet.

Tar forbehold

Drifterne insisterer på at du kjøper et spill i sin værende form, og bør vente til neste oppdatering om du ikke synes det ser særlig spennende ut der og da.

- Ta en titt på nylige oppdateringer for å se hvor aktive utviklerne er. Ser det ut som om spillet oppdateres ofte? Er de verdifulle oppdateringer? anmoder Valve.

Early Access markerer selskapets storsatsing på samfunnstjenester det siste året. I fjor åpnet de for at spillere kan stemme på hvilke produkter nettbutikken skal ta inn, i tillegg til å la brukerne utforme startsidene til ulike spill.

Sist uke snakket vi med norske Jørgen Tjernø, som nettopp har begynt å jobbe i Valve. Han fortalte blant annet om hverdagen i storselskapet, som ikke har én sjef men fortsatt omsetter for milliarder. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3