Spillerne ga dem nesten 20 millioner mer enn de ba om

Nå har Tim Schafer og «Broken Age» gått tom for penger.

3. juli 2013 10:24

(PressFire.no): Tim Schafer brukte all sin tyngde og banet vei for det som har blitt en bølge av folkefinansierte spill. 

- Støtter du oss er du kul, og alle vil like deg, fristet Schafer for halvannet år siden

Målet var å lage et eventyrspill av den gamle pek-og-klikk-typen - sjangeren Tim Schafer er kjent for men som ingen utgivere var villige til å finansiere. Derfor gikk han rett til spillerne og ba om penger.

Opprinnelig ba mannen kjent for klassikerne «The Secret of Monkey Island», «Grim Fandango» og «Psychonauts» om 400 000 dollar.

Pengene trillet inn. Nærmere 20 millioner kroner ble resultatet fra Kickstarter-kampanjen. 

Men det er ikke nok.

- Jeg har designet for mye spill

«Broken Age», som spillet skal hete, blir ikke ferdig før finansieringen når et nytt nivå.

Det opplyser Double Fine i en oppdatering myntet på dem som støttet Kickstarter-kampanjen for et drøyt år siden.

Dette eventyrspillet blir solgt via Steams Early Access-modell neste år. Pengene fra det salget blir brukt til å ferdigstille spillet, skriver Kotaku.

Det blir som å åpne for at folk kan kjøpe seg inn i en betatest av spillet. Gjør du det, har du samtidig også forhåndskjøpt.

- Det tar tid ettersom jeg har designet for mye spill, noe jeg alltid gjør, sier Tim Schafer unnskyldende.

- Uaktuelt med en ny Kickstarter-runde

Schafer innrømmer at dette har vært et vanskelig valg. Det å gå tilbake til Kickstarter, for en ny runde kronerulling, var ikke aktuelt. Heller ikke å be en utgiver om hjelp.

- Det ville truet hele den grunnleggende tanken bak Kickstarter, vedgår han.

Løsningen er å selge den første halvdelen av spillet via Early Access på Steam. Kickstarter-støtterne får «den første akten» av «Broken Age», gratis, samtidig som finanseringen av spillet fortsetter.  

- Dette betyr at vi kan selge den tidlige versjonen av spillet til et større publikum, og bruke pengene til å finansiere resten av utviklingen, sier Schafer ifølge IGN.

- Den andre delen av spillet blir tilgjengelig gjennom en gratis oppdatering noen få måneder etter, rundt april-mai (2014).

Har du allerede backet spillet via Kickstarter, betaler du selvsagt ikke noe ekstra – og får tilgang til «Broken Age» så fort disse to episodene rulles ut.

I slutten av mai sparket Double Fine i gang sitt andre Kickstarter-prosjekt, før «Broken Age» er i nærheten av lanseringsklart. Dette dreier seg om «Massive Chalice», et spill Brad Muir («Iron Brigade») står bak. Strategispillet samlet inn 7,5 millioner kroner. 

- Jeg ble helt paff

Mange føler skuffelse over at det kanskje viktigste, og et av de tidligste Kickstarter-spillene, ikke klarer å overholde tidsfrister eller budsjetter.

Det er også en tone av skuffelse over det Schafer selv uttrykker.

- Vi så nærmere på hva som måtte til for å gjøre ferdig bare den første halvdelen av spillet. Første akt. Og tallene viste at det ville komme i juli, neste år. Ikke I år, men juli 2014. Og det gjelder bare første del. Det hele og fulle spillet så ikke ut til å være ferdig før i 2015!

- Jeg ble helt paff. Dette var en skikkelig oppvåkning for oss, innrømmer Schafer i sin uttalelse myntet på Kickstarter-kronerullerne.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3