Slik kunne det kansellerte «Call of Duty» blitt

– Vi gikk for «Dead Space»-øyeblikkene.

6. mai 2014 14:24

(PressFire.no): Som kjent er det et nytt «Call of Duty» på vei i år, og «Advanced Warfare» utvikles av studioet Sledgehammer Games.

«Call of Duty» har de siste årene vært utviklet av studioene Infinity Ward og Treyarch. Nå er imidlertid serien satt på tre års syklus, der disse tre studioene skal veksle på ansvaret.

Prøvde noe nytt

Sledgehammer Games var imidlertid opprinnelig i gang med å lage en helt ny vri på «Call of Duty», nemlig et tredjepersonsspill, med en mer enkeltspillersentrisk opplevelse.

Akkurat det har vært kjent ganske lenge – og det er ingen hemmelighet at prosjektet ble kansellert for at Sledgehammer-teamet kunne steppe inn og bidra med utvikling av «Modern Warfare 3», da Infinity Ward opplevde å miste mye nøkkelpersonell etter oppsigelsen av grunnleggerne Jason West og Vince Zampella.

Nå kommer det endelig frem noen konkrete detaljer om hva det kansellerte spillet kunne blitt.

De to grunnleggerne av studioet, Michael Condrey og Glen Schofield, sier i et intervju med Game Informer (via Gamespot) at spillet var plassert i tidsperioden under Vietnamkrigen.

Mer nøyaktig, fokuset skulle være på den hemmelige krigen i Kambodsja og Laos, der amerikanske spesialstyrker og flyvåpen deltok.

Sparer på en godbit

Studioet skal ha jobbet med spillet i seks til åtte måneder, og begynte å få følelsen på spillets historie. Glen Schofield sier de hadde utviklet noen virkelig kule mekanikker, og de hadde et spesifikt, stort øyeblikk som de fortsatt gjerne skulle hatt med i et spill den dag i dag.

Dette øyeblikket vil imidlertid ikke fungere i førstepersonsperspektiv, sier Schofield.

Store seksjoner i spillet skulle tatt plass i underjordiske tuneller, og det skal ha vært noen øyeblikk der som minnet om «Dead Space»-spillene.

Det er kanskje ikke så rart: Schofield og Condrey jobbet tross alt opprinnelig i Visceral Games og var med å skape den anerkjente skrekkserien. Det var også «Dead Space» de brukte som inspirasjon da de skulle selge konseptet til det nye «Call of Duty»-spillet til Activision.

Droppet for godt

Spillet skal ha bestått av rundt 15 fullt spillbare minutter da det ble kansellert. Deretter gikk altså teamet videre til å jobbe med «Modern Warfare 3», sammen med Infinity Ward, og siden 2011 har de vært i gang med «Advanced Warfare».

Det er lite trolig at det kansellerte prosjektet noen gang vil gjenoppstå. Schofield sa allerede i 2011 at settingen spillet omhandlet kanskje var for obskurt for de fleste – uten at vi da visste hvilken setting det var snakk om.

Nå er det altså «Advanced Warfare» som er i fokus, og mye tyder på at spillet uansett vil skille seg en del fra de «Call of Duty»-utgivelsene vi kjenner fra de siste årene.

For eksempel ser det ut til at det vil inkluderes et slags rollespillelement, der exodrakten hovedpersonen bruker skal kunne oppgraderes over tid. Vi vet også at spillet er utviklet for de nye konsollene og pc, og vil bruke en ny grafikkmotor.

Det kommer også til Xbox 360 og PS3, men det er ikke Sledgehammer selv som tar seg av porteringsjobben. Microsoft bekrefter forøvrig at fremtidig tilleggsinnhold vil fortsatt slippes først til Xbox-konsollene.

«Advanced Warfare» lanseres den 4. november. Her er den første traileren:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3