Slik blir «Planescape Torment»-oppfølgeren

Foregår i nytt univers.

10. januar 2013 13:31

(PressFire.no): Etter at hintingen begynte i sommer, tok det et knapt halvår før det ble offisielt at rollespillklassikeren «Planescape Torment» får en åndelig oppfølger

Ansvaret deles mellom Colin McComb og Monte Cook, begge svært delaktige i det opprinnelige spillet. De var også med på å forme «Planescape»-universet, som oppstod i penn-og-papir-form.

Med seg på laget har de Brian Fargo og inXile Entertainment. Han var direktør for Interplay og deres rollespillarm Black Isle, som utviklet originalen. Han har snakket med spillbloggen Rock Paper Shotgun om planene for rollespillet.

- Jo mer vi utforsket Numenera-universet, jo tydeligere ble det at det passer som hånd i hanske for et «Torment»-spill. Estetikken passer godt i et spill, Monte var en av hoveddesignerne på «Planescape», røper Fargo om settingen de har valgt. 

Eget univers

Rettighetene til Planescape-universet ligger hos Wizards of the Coast, som skapte det opprinnelige penn-og-papir-rollespillet. InXile har derfor valgt å benytte Monte Cooks kronerullede og egenutviklede spillsystem.

- Dette går lengre enn en typisk lisensordning. Monte skal gi oss direkte tilbakemeldinger og sågar skrive for noen av spillområdene, meddeler Fargo i intervjuet.

Numenera får ingen djevler eller feer, men det skal presentere en bisarr og sammensatt virkelighet med diabolske skapninger og gudelignende skapninger som har levd i tusenvis av år og styrer unevnelige krefter.

- Temaene i Torment er i bunn og grunn metafysiske. De går i kjernen av hva det betyr å være levende og bevisst. Det er lettere å stille slike spørsmål i en setting som er distansert fra virkeligheten, preker Fargo til RPS.

Holder det trygt

Han har langsiktige planer for «Torment»-lisensen, og håper å gjøre den til en serie av spill som tar opp forskjellige historier og varierende tematikk.

- Vi fokuserer på det samme som gjorde «Planescape Torment» så elsket. Endevender rollespillklisjéer, setter det til en utradisjonell verden, gir deg minneverdige kompanjonger, dype valg, personlig heller enn storslått historie og grundig utforsking av mennesket, hevdes det i intervjuet.

Mye av arbeidet på originalspillet ble gjort av Chris Avellone, som for øyeblikket jobber på Kickstarter-rollespillene «Wasteland 2» og «Project Eternity».

Kickstarter-finansieres

Det nye teamet er ikke særlig nytt i det hele tatt, og består av noen av de viktigste bidragsyterne på klassikeren fra 1999. 

I likhet med «Wasteland 2» og «Project Eternity», sikter det etter all sannsynlighet mot å bli en ny tolkning av 90-tallets pc-baserte rollespill og deres konvensjoner.

- Kampsystemet er ikke meislet i stein enda. Men i utgangspunktet føler vi at sanntid med pause gir den beste opplevelsen. Vi vet at kampsystemet var en av innvendingene til eneren, og har lyst til å forbedre det, sier Fargo.

Spillsjefen har erklært sin kjærlighet for kronerulling det siste året, særlig etter at hans «Wasteland 2» ble en storsuksess. Dermed velger han også Kickstarter for dette prosjektet. Før du donerer penger, bør du likevel lese vår advarsel mot gribber på Kickstarter.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3