Slik blir «Monkey Island»-skaperens neste spill

«The Cave» er et eventyrspill hvor tre kan samarbeide.

24. mai 2012 15:35

(PressFire.no): I går skrev vi om det mystiske eventyrspillet «Monkey Island»-smeden Ron Gilbert har jobbet med de siste to årene. Da hadde det ikke engang en tittel, men vi fristet med noen rykende ferske bilder.

Tiden har gått fort siden da, og nå er prosjektet offisielt avduket.

Navnet blir «The Cave», og det skal kunne lastes ned til PC, Xbox 360 og PlayStation 3 over nyttår en gang. Utgiveren er Sega. 

- Konseptet har føket rundt i hodet mitt i mange, mange år, helt til de tynne stemmene endelig sa at det var på tide å lage spillet, sier Gilbert til Eurogamer

- Logiske gåter

I motsetning til hva eventyrspillskaperen er mest kjent for, blir ikke «The Cave» et pek-og-klikk-spill. I stedet styres det som et todimensjonalt plattformspill a la «Metroidvania».

Det er ikke det eneste skrittet han tar bort fra fordums tider:

- Jeg tror vi må ta et steg bort fra de fullstendig obskure og tåpelige nøttene. En av tingene jeg virkelig jobber med er at alt skal være ordentlig logisk, så du ikke bare kombinerer ting vilkårlig, forklarer Gilbert til nettstedet.

Handlingen dreier seg i stor grad om å utforske ukjente huler med syv vidt forskjellige figurer, som spenner fra en tidsreisende til en mafiaaktig ruslebiff. I starten av spillet må du ifølge sniktitten til Eurogamer velge tre figurer.

Avhengig av hvem du velger, får du gleden av å utforske ulike deler av hula. Om du har knekten i gruppa di, kan du visst oppdage eldgamle slott og huler. Forskeren får snuse rundt i et laboratorium, og så videre. Også får vi smake litt på figurenes personlighet.

- Den største inspirasjonen for «The Cave» er at alle har en mørk side. Alle disse figurene ble valgt på grunn av den lille, mørke flekken de har i seg. Egentlig kommer de til hula for å utforske det, innrømmer produsenten.

Samarbeidsspilling

De ulike figurene har forskjellige egenskaper å boltre seg i, og noen av gåtene høres ut som om de løses på veldig fysisk vis, litt som «Trine 2».

Knekten kan for eksempel måtte holde unna drageild med en barriere, der forskeren kan velge å bare snike seg inn på grunn av en mer velutviklet kritisk sans.

Hulespillet kommer også med en flerspillerdel for opptil tre stykker, hvor man tar styring over hver sin figur. Den må man sitte på samme maskin for å spille, skriver Rock Paper Shotgun.

Den kreative regissøren for prosjektet er Tim Schafer, som også var med å klekke ut «Monkey Island»-serien. Han jobber samtidig på et helt annet, vel så tradisjonelt eventyrspill.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3