Planla eget «Minecraft» til Oculus Rift: - Facebook gir meg frysninger

Avlyser hele prosjektet.

26. mars 2014 08:49

(PressFire.no): Ikke alle mottok gårsdagens nyhet om Facebook-oppkjøpet av Oculus like bra.

Hjernen bak «Minecraft», Markus Persson, er en av dem.

Han avlyser likegodt en planlagt virtual reality-oppdatering til det storselgende byggeklosspillet, og snakker ut om sin skepsis til de nye Oculus Rift-eierne.

Kansellerer avtalen

– Vi hadde samtaler rundt det å kanskje få ut en versjon av «Minecraft» til Oculus. Jeg har akkurat kansellert den avtalen. Facebook gir meg frysninger.

Dette er meldingen Persson heiv ut på sin Twitter like etter milliardoppkjøpet var kjent.

Det eksisterer allerede en modifikasjon som tillater deg å spille «Minecraft» med Oculus Rift-brillene, noe også skaperen selv påpeker.

Uklare slipplaner

Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg bekreftet i går at de har kjøpt «markedslederen innen virtual reality-teknologi»: Oculus VR.

Prislappen er på drøye 12 milliarder kroner, fordelt mellom kontanter og en aksjeandel i Facebook.

Det er uklart hva oppkjøpet vil ha å si for lanseringen av de ferdige Oculus-brillene. Under GDC-messen i forrige uke ble forhåndssalget av DevKit 2 (DK2) sparket i gang, utviklersettet som skal sendes ut denne sommeren.

I løpet av en spørrerunde med selskapets investorer i går, ville ikke ledelsen si noe om slippdato.

– 

Driftes ikke av entusiaster

Etter å ha summet seg litt, la Persson ut et lengre skriv på bloggen sin der han begrunner hva som egentlig plager ham.

«Notch» var på VR-besøk hos Oculus VR og Valve for kort tid siden, og kom derfra storøyd og entusiastisk. «Bedre enn bacon!» utbasunerte han storfornøyd.

 Det jeg fikk se var så imponerende som du bare kan forestille deg. De hadde fikset alle de store problemene, bare noen design- og programvareutfordringer gjensto.

Han beskriver videre den følelsen av noe virkelig betydningsfullt vi står foran. Et nytt paradigme.

– Mindre enn to uker senere, og Facebook kjøper dem, skriver Persson.

– Facebook er ikke et selskap bestående av grasrot-entusiaster. Facebook er ikke et teknologidrevet selskap. Facebook har en historikk som handler om å bygge brukertall, og ingenting annet.

Folk har lagd spill myntet på Facebook før – og selv om det fungerte for dem en periode, ble disse værende igjen i en lite heldig situasjon da Facebook endret plattformen til å bedre passe det sosiale eksperimentet de forsøker å bygge.

Vil ikke jobbe med Facebook

Persson har ikke mistet troa på teknologien, men han ikke tillit til Facebook.

Jeg ønsker definitivt å være del av VR, men jeg ønsker ikke å jobbe med Facebook. Motivene deres er for uklare og i endring. Historisk sett har de ikke vært en stabil plattform. Det er ingenting med deres bakgrunn som gjør at jeg stoler på dem, og det gjør at de virker «creepy» på meg, skriver Markus «Notch» Persson på bloggen sin.

Hele Oculus Rift-eventyret startet med en folkeinnsamling på Kickstarter. Palmer Luckey spurte opprinnelig om 250 000 dollar, men samlet inn hele 2,4 millioner dollar i den første runden – for å utvikle en prototype.

Notch spyttet selv inn 10 000 dollar den gang.

Jeg gjorde ikke det for å spire første finansiering for å bygge en verdi opp mot kjøpet til Facebook.

– Jeg har den aller største respekt for de talentfulle utviklerne og ingeniørene hos Oculus. Jeg forstår at dette rett og slett er forretninger, og jeg vil gjerne benytte anledningen til å gratulere både Facebook- og Oculus-eierne. Men dette er punktet vi skiller vei, skriver «Notch».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3