– Oppløsning er viktigere for PR-bransjen enn for spillere

Men «Witcher 3» kan bli litt penere på PlayStation 4.

13. mai 2014 15:49

(PressFire.no): Den eviglange sagaen om oppløsning og bildeoppdatering på PlayStation 4 og Xbox One fortsetter.

Det nyeste bidraget i føljetongen kommer fra respekterte CD Projekt RED, som for tiden jobber med svært ambisiøse og lekre «Witcher 3», som lanseres utelukkende til PC og nye spillkonsoller.

PS4 kan ha en fordel

Utviklerne innrømmer imidlertid at i likhet med svært mange ferske multiplattformutgivelser, vil PlayStation 4 antakeligvis trekke det lengste strået når det er snakk om grafikk.

En av selskapets grunnleggere, Marcin Iwinski, snakket nylig med Eurogamer om akkurat dette.

Iwinski forteller at det er mye optimalisering og finpuss igjen, og en av grunnene til at spillet ble utsatt til februar neste år er nettopp polering av det visuelle. «Witcher 3» skulle egentlig lanseres i løpet av høsten.

Iwinski sier likevel at målet er å utnytte begge konsollene til det fulle, og om det innebærer at den ene versjonen ser litt penere ut enn den andre, får det være sånn. Han tror uansett at eventuelle forskjeller vil være veldig små. Men han er tydelig på at de ikke vil inngå noen kompromisser på noen av plattformene.

Begge plattformholdere er veldig støttende og vil forsikre seg om at spillet kjører i sitt fulle potensiale. Det strider med våre verdier å dumme noe som helst ned på grunn av en forretningsavtale, sier Iwinski.

Bryr ikke folk flest

Når det gjelder oppløsningsdebatten, mener Iwinski at det er noe som først og fremst opptar PR-avdelingene, og det er spesielt Sony som benytter seg av det.

Han tviler, selv etter å ha blitt kurset i oppløsningsproblematikken av sitt eget team, på at spillere flest legger merke til disse detaljene.

Til slutt – PC-plattformen vil naturligvis skalere enda høyere enn hva som er mulig på konsollene.

CD Projekt har imidlertid vurdert tilleggsmulighetene som gjør konsoller unike – Kinect, Smart Glass og Move-funksjoner innebygd i PS4-kontrolleren. Ingenting er avgjort der, men utviklerne vil muligens bruke slike ekstrafunksjoner hvis de genuint beriker opplevelsen.

«The Witcher 3: Wild Hunt» lanseres i februar 2015.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3