Nå kommer det en «Wasteland»-oppfølger!

Nok et spill lages med penger fra fansen. Samlet inn over fem millioner kroner på to dager.

15. mars 2012 16:12

(PressFire.no): I 1988 kom det postapokalyptiske rollespillet «Wasteland» ut til Apple II og Commodore 64 til stormende jubel hos de fleste. Spillet lot deg takle historien i et spill på en ny og spennende måte, med fargerike figurer og intrikate plottvister som forandret seg etter hvilke valg du gjorde.

Spillet var et produkt av Brian Fargo, og med det legendariske selskapet Interplay han hadde startet i ryggen, var spillet en økonomisk suksess som solgte over 100 000 eksemplarer.

Interplay har ikke lagt særlig skjul på at inspirasjonen bak de langt mer kjente «Fallout» -spillene var nettopp «Wasteland».

Nå har Fargo bestemt seg for å ordne en oppfølger, denne gangen med sitt nye studio inXile Entertainment, og med Double Fines fantastiske eventyr friskt i minnet har også han bestemt seg for å hive seg på Kickstarter-bølgen. Dette innebærer at håpefulle fans kjøper seg inn i prosjektet via en kronerulling.

Gir du over 15 dollar får du spillet ved lansering, med diverse frynsegoder jo mer du gir. Spytter du inn over 1000 dollar vil du for eksempel dukke opp i spillet som en NPC - noe over hundre personer så langt har gjort.

Hele greia ble lagt ut for knappe to dager siden, og det har allerede gitt resultater.

Klikk her for å gå til Kickstarter-siden om du vil støtte spillet selv.

Pengemaskin

Fargo og inXile ville gjerne ha inn 900 000 dollar, eller knappe 5,2 millioner kroner.

Så langt har de fått inn 5,8 millioner kroner. Prosjektet vil derfor gå til produksjon om en måneds tid – og har en foreløpig lansering i oktober 2013.

Mange av de samme folkene som jobbet på originalen vil koke sammen oppfølgeren. Brian Fargo er en selvsagt brikke, men han henter inn Alan Pavlish, Ken St. Andre og Mike Stackpole – som designet «Wasteland» for over tjue år siden.

Musikken vil lages av Mark Morgan, som komponerte musikken til de to første «Fallout»-spillene, og historien vil bli skrevet Jason Anderson, også han kjent fra «Fallout».

Pengestrømmen kommer sannsynligvis ikke til å stoppe der det ligger nå (30 000 dollar rant inn bare på tiden jeg skrev denne artikkelen, journ. anm.), og utviklerne har flagget hva som vil skje dersom pengebingen passerer forskjellige mål.

Om prosjektet treffer 1,25 millioner dollar vil de gjøre verdenen større, legge til flere maps og lage mer musikk. Overstiger de 1,5 millioner vil de bruke pengene til å ikke bare gjøre det enda større, men også gjøre historien mer kompleks, legge til flere elementer og øke persongalleriet – samtidig som spillet vil bli portert til OSX for de som bruker Mac.

10 000 dollar for dårlig samvittighet

At «Wasteland» har mange fans er tydelig, og mange av disse fansene har store midler i banken. En av disse er Min-Liang Tan, som er CEO hos Razer, et firma som spesialiserer seg i spillutstyr.

Han har tydeligvis dårlig samvittighet for å ikke ha betalt for spillet da det først kom ut:

- Unnskyld for at jeg spilte en piratkopiert versjon av «Wasteland» for mange år siden, sier Tan til Brian Fargo over Twitter, og donerte ikke mindre enn ti tusen dollar fra egen lomme.

- Jeg håper dette gjør opp for meg.

Samtidig lover utviklerne å ikke gjøre om spillet til et førstepersons skytespill, slik «Syndicate» endte opp. De vil kjøre et fugleperspektiv gjennom spillet, med et fortsatt fokus på gruppen du kontrollerer, en dyp historie fylt med ødeleggelse og moralske dilemmaer.

Du vil, som i originalen, få føle at valgene du har tatt gjennom spillet vil påvirke verdenen.

De ser for seg et halvår med pre-produksjon der alle spillelementer vil bli hamret ut, en prosess de som har kjøpt seg inn vil ta del i. Etter dette følger tolv måneder med utvikling, hvor hyppige beta-versjoner vil være tilgjengelig for fansen som støtter prosjektet.

Til slutt understreker Fargo og resten av teamet at dette er et hjertebarn for dem. De har hatt lyst til å lage en oppfølger i svært lang tid, men har ikke hatt muligheten til å finansiere det fra egen lomme.

Er det en revolusjon innen spillutvikling (og ikke minst utgiving) vi er vitne til i disse dager?


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3