Lager hele verden i «Minecraft»

I 1:1500 skala.

8. januar 2013 12:34

(PressFire.no): Med ultrafleksible byggeklosser og få regler har byggespillet «Minecraft» blitt en slags moderne, digital LEGO, hvor kreative hjerner får utfolde seg fritt.

Hver eneste dag skapes det massive mengder innhold, noen av den svært ambisiøse sorten. Så har man enkelte som tenker enda litt større enn resten.

Nå prøver en spiller å gjenskape hele verden i «Minecraft». Alle kontinentene skal skildres i 1:1500 skala, med de riktige økosystemene, ifølge PC Gamer.

Håndmalt

Brukeren «Lentebriesje» på utvidelsesnettstedet Planet Minecraft jobber for øyeblikket med å skape en realistisk kopi av jorda i 1:1500 skala, med korrekt terreng og økosystemer.

Informasjonen har han hentet fra offisiell data hos myndigheter og institutter, som han deretter «maler» på terrenget for hånd.

- Om jeg virkelig er i tvil om et område, kan jeg dra på Google Maps, sette på geotag-bilder og se på bildene turister har tatt av skog og sånt, forteller skaperen i prosjektets kommentarfelt.

Alle de menneskeskapte gjenstandene og bygningene overlater han til spillerne å skape selv når kopien av jorda er ferdig. 

Allerede spillbart

Prosjektet er nemlig under full utvikling enda. Men du kan allerede ta en prøvesmak på store deler av det.

Nord-Amerika, Europa, Sør-Amerika og Australia er alle spillbare. For øyeblikket må de lastes ned separat, men med tiden skal de flettes sammen.

Verktøyene Lentebriesje har brukt er hovedsakelig WorldPainter, for å male økosystemene oppå ETOPO1 Global Relief Model - en ferdiggenerert versjon av Jordas topografi.

Til høyre ser du bilder av prosjektet gjennom brillene til PC Gamer, som også bruker grafikkmoden Sonic Ether’s Unbelievable Shaders for et annerledes utseende. 

Inspirerer mange

Gjenskapingen av jorda kan minne en del om et annet grandiost  «Minecraft»-prosjekt, «Crafting Azeroth». 

Der har en spiller, ved hjelp av automatiserte verktøy, gjenskapt brorparten av spillområdet i massive «World of Warcraft» i «Minecraft».

Siden det fikk en offisiell utgivelse i 2011 har det svenskutviklede byggespillet vokst seg gigantisk. Ifølge en måling gjort i slutten av 2012, har det solgt over 17,5 millioner eksemplarer på tvers av alle plattformer.

Da er det kanskje ikke så overraskende at også mye større spillstudio forsøker å imitere suksessen. Disney jobber etter sigende med en «Minecraft»-inspirert storsatsing og «Gears of War»-studioets «Fortnite» legger heller ikke skjul på inspirasjonen sin.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3