Hvorfor slutter så mange av Sonys spilldesignere?

Nye oppsigelser hos profilerte studioer.

19. mars 2014 17:51

(PressFire.no): Sony-eide spillstudioer har stort sett rykte på seg som solide utviklingsshus, og selskapet selv liker å fremstå som en generøs eier som tar godt vare på sine kreative sjeler.

Likevel har den siste tiden vært preget av mange oppsiktsvekkende avganger hos ledende Sony-utviklere.

For bare noen uker siden ble det kjent at Amy Hennig, en av nøkkelpersonene bak «Uncharted»-serien, sluttet i Naughty Dog. Representanter for studioet nektet likevel for at det lå interne konflikter bak.

«»

Fra God of War til sci-fi

Nå dropper enda flere ut: Stig Asmussen, som blant annet har hatt hovedansvaret for «God of War III», har sluttet i Sony Santa Monica.

Grunnen til denne oppsigelsen virker åpenbar. Sony har nylig kansellert et prosjekt hos dette studioet.

Det skal ha vært et uannonsert science fiction-spill, og Stig Asmussen skal ha jobbet med dette i lang tid (utviklingen har visstnok pågått siden «God of War III» ble sluppet). Da spillet ble kansellert ble en rekke ansatte i studioet sagt opp, og Asmussen er nå bekreftet å være en av disse.

Vil ikke kommentere

Ikke nok med det: Bare dager før profilerte «Infamous: Second Son» skal lanseres til PlayStation 4 slutter dette spillets sjefsdesigner, Jaime Griesemer.

Griesemer har bekreftet oppsigelsen sin på Twitter, men er ikke villig til å snakke om detaljene foreløpig.

Det blir definitivt interessant å følge med på deres videre karrierer. Kommer Microsoft til å ansette samtlige, eller vil hele gjengen sette i gang med smale indiespill til iOS?

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3