(PressFire.no): Det er ganske godt kjent at den nyeste versjonen av «SimCity» hadde en trøblete lansering i fjor vår.
Det startet med serverproblemer, og fortsatte deretter med diverse begrensninger når det gjaldt bystørrelser, samt upopulært krav om å være koblet til nettet.
Flere entusiaster klarte å bevise at spillet kunne fint spilles uten nettilkobling, mens utviklerne i Maxis hele tiden hevdet at spillet gjorde såpass mange kalkulasjoner i nettskyen at det var nødvendig å beholde nettkravet.
Nylig, og hele ti måneder etter spillets lansering, ble det kjent at «SimCity» endelig vil droppe nettkravet. Dette vil aktiveres i en kommende oppdatering.
Nå snakker også Maxis ut om dette. Sjefsprogrammerer Simon Fox skriver i et blogginnlegg om hvorfor det har tatt så lang tid å fikse spillet:
- Jeg samlet teamet for å få det til å skje så fort det lot seg gjøre etter lansering, hevder Fox i innlegget.
Det var tydeligvis lettere sagt enn gjort. Ifølge Fox var spillet bygd fra grunnen av for å kommunisere med servere, fra måten simuleringen fungerte på, til kommunikasjonen på tvers av byregioner.
Så selv om brukerne klarte å fjerne onlinesjekken etter lansering, klarte de ikke å kommunisere med andre byer de hadde liggende lokalt, eller lagre byene sine, påstår han.
Når fiksen som gjør offline-spilling mulig slippes, vil teamet ha brukt seks og en halv måned på å skrive om koden for å få dette til å fungere. Selv mer trivielle ting, som lagring, måtte bli skrevet grundig om, forteller Fox.
Fox går mer teknisk til verks:
«SimCity» fungerer slik at spillet kontakter serverne jevnlig for å hente viktig data, og Maxis måtte skrive om store mengder med kode fra Java til C++, kode som kunne produsere all nødvendig data lokalt.
Maxis måtte legge inn nye algorytmer for å simulere handel mellom byene, samtidig måtte visse elementer av spillkoden fjernes slik at den ikke skapte konflikter med den separate flerspillerdelen.
Det var en utfordring å få enkeltspillerdelen til å fungere offline, samtidig som spillerne fortsatt kunne spille mot andre.
Ifølge Fox har offline-modusen vært jobbet med siden august, og de er nå i gang med den siste testfasen av oppdateringen. Det er fremdeles ikke avklart når Update 10, som vil fjerne nettkravet, skal slippes - men det skal skje i nær fremtid.
I forrige uke ble det klart at Maxis åpner for modifikasjoner i spillet. Så lenge man følger noen fastsatte grunnregler, kan alle som vil altså bidra med kreativt påfyll.