Derfor tok det så lang tid å fjerne nettkravet

«SimCity»-skaperne forklarer hva som skjedde.

15. januar 2014 18:43

(PressFire.no): Det er ganske godt kjent at den nyeste versjonen av «SimCity» hadde en trøblete lansering i fjor vår.

Det startet med serverproblemer, og fortsatte deretter med diverse begrensninger når det gjaldt bystørrelser, samt upopulært krav om å være koblet til nettet.



Flere entusiaster klarte å bevise at spillet kunne fint spilles uten nettilkobling, mens utviklerne i Maxis hele tiden hevdet at spillet gjorde såpass mange kalkulasjoner i nettskyen at det var nødvendig å beholde nettkravet.

Nylig, og hele ti måneder etter spillets lansering, ble det kjent at «SimCity» endelig vil droppe nettkravet. Dette vil aktiveres i en kommende oppdatering.

Brukte over seks måneder

Nå snakker også Maxis ut om dette. Sjefsprogrammerer Simon Fox skriver i et blogginnlegg om hvorfor det har tatt så lang tid å fikse spillet:

- Jeg samlet teamet for å få det til å skje så fort det lot seg gjøre etter lansering, hevder Fox i innlegget.

Det var tydeligvis lettere sagt enn gjort. Ifølge Fox var spillet bygd fra grunnen av for å kommunisere med servere, fra måten simuleringen fungerte på, til kommunikasjonen på tvers av byregioner.

Så selv om brukerne klarte å fjerne onlinesjekken etter lansering, klarte de ikke å kommunisere med andre byer de hadde liggende lokalt, eller lagre byene sine, påstår han.

Når fiksen som gjør offline-spilling mulig slippes, vil teamet ha brukt seks og en halv måned på å skrive om koden for å få dette til å fungere. Selv mer trivielle ting, som lagring, måtte bli skrevet grundig om, forteller Fox.

Store omskrivinger

Fox går mer teknisk til verks:

«SimCity» fungerer slik at spillet kontakter serverne jevnlig for å hente viktig data, og Maxis måtte skrive om store mengder med kode fra Java til C++, kode som kunne produsere all nødvendig data lokalt.

Maxis måtte legge inn nye algorytmer for å simulere handel mellom byene, samtidig måtte visse elementer av spillkoden fjernes slik at den ikke skapte konflikter med den separate flerspillerdelen.

Det var en utfordring å få enkeltspillerdelen til å fungere offline, samtidig som spillerne fortsatt kunne spille mot andre.

Ifølge Fox har offline-modusen vært jobbet med siden august, og de er nå i gang med den siste testfasen av oppdateringen. Det er fremdeles ikke avklart når Update 10, som vil fjerne nettkravet, skal slippes - men det skal skje i nær fremtid.

I forrige uke ble det klart at Maxis åpner for modifikasjoner i spillet. Så lenge man følger noen fastsatte grunnregler, kan alle som vil altså bidra med kreativt påfyll.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3