– De hadde ingen visjon for virtuell virkelighet

Derfor sa John Carmack opp jobben hos id Software.

5. februar 2014 15:55

(PressFire.no): I fjor høst sluttet legenden John Carmack i id Software, spillselskapet han hadde vært med å starte.

id står bak noen av tidenes mest respekterte spill som «Wolfenstein», «Doom» og «Quake», og Carmack har hele tiden vært den visjonære bak grafikkteknologiene spillene brukte. Han er anerkjent som et teknologisk geni, og han sluttet i id for å fokusere hundre prosent på utviklingen av VR-headsettet Oculus Rift.

Når avslører han flere detaljer rundt sin oppsigelse i et nytt intervju.

Fikk ikke støtte

Mangelen på visjon hos eierne til id Software, ZeniMax, betegnes som en av de viktigste grunnene. Carmack sier han gladelig ville blitt hos id om han hadde fått lov å utvikle versjoner av kommende «Wolfenstein: The New Order» og «Doom 4» (begge plaget av trøblete utvikling) som hadde støttet Oculus Rift.

Carmack sier at de kommende id Software-spillene ville fungert perfekt som flaggskipspill for virtuell virkelighet. Det virket som en smart plan for Carmack, men ZeniMax Media delte ikke disse idéene.

Selskapet skal ha nektet ham å jobbe med VR mens han fortsatt var id-ansatt. Carmack bestemte seg deretter å ikke fornye kontrakten, for så å takke ja til en full stilling hos Oculus Rift. Ifølge intervjuet skulle han helst ha fortsatt i jobben hos id, og jobbet med Oculus Rift samtidig.


Store planer for virtuell virkelighet

John Carmack begynte å interessere seg for virtuell virkelighet kort tid etter at id Software lanserte spillet «Rage» i 2011. Planen var at «Wolfenstein: The New Order» (som lanseres i år og utvikles av svenske Machine Games) skulle brukes til å demonstrere Oculus Rift under årets CES-messe.

Deretter ville «Doom 4», som fortsatt ikke har en utgivelsesdato, tilpasses headsettet. Det blir altså ingenting av disse planene.

Fremtiden til Oculus Rift virker i alle fall til å være sikret, den nye versjonen av headsettet ble svært godt mottatt på CES i januar, og de har også inngått samarbeidsavtale med Valve.

Slik så det ut etter at vi tok VR-brillene på prøvetur i fjor:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3