RISK: Factions

Verdensherredømme gir fortsatt en god følelse.

RISK er velkjent for de aller fleste. Det populære brettspillet har tidligere blitt overført til spillformatet, noen ganger med riktig stort hell også. «RISK: Factions» tilbyr en ny, strømlinjet spillopplevelse – i tillegg til at den klassiske måten å spille på også er med på kjøpet.

Men førsteinntrykket man får er at dette er en nytenkning basert på et kjent konsept. Ikke minst rent grafisk, der vi også får noen lettbente animasjoner når slaget skal avgjøres ved et terningkast fullstendig overlatt tilfeldighetene.

Legg til at Xbox LIVE er en glimrende arena å utkjempe slag med brikker, kort og terninger online, og du aner konturene av et spill som kan sluke det meste av fritid om du er glad i slitesterke, turbaserte strategispill.

Det nye er at det blant annet er katter, zombier og roboter som utgjør de kjempende partene i denne tegneserieaktige RISK-varianten.

KORT KAMPANJEDEL

Heldigvis er ikke RISK på Xbox 360 barnemat til tross for at grafikken lener seg tungt mot en tegnefilmaktig stil. Hadde man fordummet selve spillet på jakt etter noe «alle» kunne nyte, ville det naturligvis gått kraftig ut over spillbarheten. Kampanjedelen krever nemlig litt av deg, selv om den er kort.

Fem stakkarslige oppdrag er det du får. Disse fem delene låser i tur opp en ny faksjon og hever lista ytterligere når vi snakker om vanskelighetsgrad før du har nådd det siste og avgjørende slaget som inkluderer alle fem gruppene og de nye elementene du har blitt introdusert for i løpet av kampanjen.

Den nye måten å spille på innebærer at du kan vinne omgangen enten ved å nå tre delmål eller viske ut alt av motstanderens tropper. Du må/bør i tillegg holde et øye på din hovedstad, samt erobre bygninger, flybaser og andre strategiske elementer som tilfører litt taktisk krydder.

Integrert i spillet ligger flere slike objekter som i stor grad kan påvirke utfallet. Okkuperer du for eksempel begge sidene av en demning, kan du bokstavelig talt tappe motstanderens styrker om du velger nettopp det før en ny runde tar til. Eller, det som raskt ble min favoritt: Har du kontroll over øya som huser et magnetisk tempel, kan du stråle en valgfri fiende og erstatte hans tropper med dine egne.

Det finnes flere slike fordeler du kan skaffe deg. Blant annet muligheten til å bygge en flyplass eller få kontroll over raketter. I praksis betyr dette bare at du enten får en ekstra terning, ett ekstra terningøye eller at du kan manipulere styrkeforholdene ut over det du får til ved å flytte tropper, erobre nye landområder og være en taktisk smarting.

Syns du dette med våpen, demninger og magnettårn høres litt tøysete ut, er det greit å vite at du kan spille «RISK Factions» på gamlemåten – uten å forholde deg til våpen, magnetstråler eller bomber.

De fem grupperingene som låses opp i kampanjen tilfører et forsøk på humor i en tynn historie. I hvert fall er det følelsen man får etter hvert som disse introduseres med hver sin filmsnutt. Her er det nemlig katter, zombier og roboter du skal bryne deg mot, i tillegg til noen avskyelige snømenn (yetis) og en menneskelig faksjon med litt mer tradisjonelle soldater.

NÅ OGSÅ MED NATURKATASTROFER - OG KATTER

Kampanjen er alt for kort, dessverre. Det er slettes ikke umulig at vi får nedlastbart påfyll, men fem skarve oppdrag er for lite. Dessuten er ikke RISK online nødvendigvis det mest tilfredsstillende om du er av den utålmodige sorten.

Etter at du har rundet kampanjen, kan du velge å spille mot AI-en med de kartene du har låst opp eller utfordre venner online eller i lokal flerspiller.

I løpet av hver runde må man plassere ut de nye troppene, angripe og flytte styrker til frontlinjen. Og disse manøverne tar litt tid – spesielt når du møter motstand online. Utvikleren har heldigvis skjønt at dette kan være et problem og lagt til hurtigvalg for angrep som potensielt kan korte ned ventetiden mellom hver runde ørlite grann. Men vår erfaring er at du fortsatt må belage deg på en del venting mellom hver tur. 

Den klassiske måten å spille RISK på er langt mer tidkrevende enn den nye, for de avgrensede oppdragene har et mindre kart og økt grad av fokus. Denne objektbaserte RISK-varianten er utrolig tilfredsstillende og er ofte over på en liten halvtime. Perfekt om du ikke har en hel dag på deg med å avgjøre hvem som fortjener verdensherredømme.

Miljøene består av oppdiktede land (ett av dem heter Pusekatt!), du har de nevnte elementene som preger spillets gang – enten det er våpnene du har tilgang til eller at du kan få deg en overraskelse i form av en naturkatastrofe eller to som snur det hele på et blunk. Dette tilfører «RISK: Factions» ekstra variasjon og er en morsom nyvinning.

Selv om «RISK: Factions» ikke kan matche de aller beste strategispillene på XBLA når det gjelder strategisk dybde og god, nådeløs AI, er det nok å bryne seg på for de fleste. Hardcore-entusiaster vil nok likevel rynke litt på nesen, for motstanderne har en tendens til å gjøre taktiske blundere i avgjørende faser av spillet.

Liker du «Catan», «Ticket to Ride» eller «Carcassonne», som alle finnes i Xbox Marketplace-menyene, har du nå et godt alternativ i «RISK: Factions» selv om sistnevnte er adskillig mer strømlinjeformet og tilgjengelig.

«RISK: Factions» koster 800 Microsoft-poeng og finnes bare på Xbox 360s onlinebutikk, LIVE Marketplace.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3