Ratchet & Clank

Vakkert og trivelig gjensyn.

(PressFire.no): Jeg var ikke helt forberedt på den litt varme følelsen jeg fikk av å fyre opp «Ratchet & Clank».

Ja, så er spillet tydelig laget som et slags tilbakeblikk på en svunnen tid – tiden da 3D-plattformspill var i zenith, men det fungerer.

Faktisk føles det som et gjensyn med et par kompiser du delte masse fine opplevelser med – og jeg mistenker at det sannsynligvis også var sånn for utvikleren Insomniac – som har bygget huset på spill som «Spyro» og «Ratchet & Clank».

Det hjelper også at de tydelig har et slags selvironisk syn på dette spillet. I starten kommer det vitser som henviser til spill som er basert på en film, som igjen er basert på et spill. Meta-vitsen som er morsomt fordi det er sant.

Dette spillet akkompagneres nemlig filmen som er basert på «Ratchet & Clank», og det er nok også hvorfor dette spillet både tar for seg handlingen før det første spillet i serien, men som sklir over i en slags remake av det.

Bekjennelser mellom to menn i en celle

Kaptein Quark sitter i fengsel, og bekjenner sin historie til sin nye cellekompis, og det er slik vi får en innføring i hvordan Ratchet møtte Clank. Det er en storslått fortelling om venner, lojalitet, narsissisme og kreativt arsenal – Shakespeare i verdensrommet, altså.

La det ikke være noe tvil – dette er et verdig spill i serien – av den konservative og tradisjonelle sorten. På godt og vondt.

Det meste burde være kjent for de fleste – mens du tasser av gårde og hopper over skudd og hindringer, så er du utstyrt til tennene med kreative våpen som bør brukes med måte. Med mye BOOM kommer det også mye ansvar, som det heter.

En dans mellom laserstråler og granater 

I dette tilfellet er det ansvar for egen helse som gjelder, og våpnene har forskjellige egenskaper – styrker og svakheter. Noen er effektive mot store grupper, mens andre er gode på avstand. Andre er bare festlige, men gjerne effektive også.

Klassikeren Groovitron er tilbake og det er noe spesielt vakkert med tjue fiender som bryter ut i dans, mens du står fritt til å gjøre alle om til sauer.

Som tidligere er alle våpnene også her oppgraderbare, men denne gangen i et slags rutenett hvor du kan velge selv hvilken retning du vil oppgradere de i.

For lite for to dudes

Dessverre blir spillet aldri stort nok til at økonomien og systemene virkelig får slått ut vingene – du har råd til alle våpen idet de er til salgs og trenger i grunn aldri å tenke på bolter som singler inn i kassen.

Det ødelegger også litt av motivasjonen for å utforske krokene – selv om du aldri får en følelse av at det skjuler seg utrolig mye hemmeligheter i spillet.  

Innenfor rammene er det stor kreativ frihet i «Ratchet & Clank» - og derfor er det litt skuffende å se at rammene føles såpass trange – det med kraftigere maskin enn for elleve år siden da serien startet.

Baksiden av den varme mjuke følelsen av å ha kompisene på besøk, er at de heller ikke har utviklet seg siden tidlig på 2000-tallet.

For selv om gjensynet definitivt er hyggelig, føles det dessverre litt vel trygt og ganske blottet for ambisjoner. Jeg sitter igjen med følelsen av at jeg har spilt en bedre versjon av det samme spillet før – sannsynligvis en gang på PlayStation 2.

Akkurat innafor

Det kan virke som om Insomniac har gjort akkurat nok til at man kan si at «Ratchet & Clank» er tilbake», men ikke noe mer. Det er akkurat innafor.

Du skal ikke ha veldig god fantasi for å forestille deg hvor dette spillet kunne vært om utvikleren hadde ambisjoner.

Å levere det varme gjensynet, men ikke noe mer er spillet kanskje problematiske paradoks.

Gjensynet var av det koselige slaget – vi så ondskapen i hvitøyet sammen, var frustrerte sammen, svettet sammen og lo sammen.  

Det er noe fint med den uhøytidelige tonen i «Ratchet & Clank» - den er uanstrengt og lett å like. De to kompisene har heller aldri sett bedre ut og det fargerike universet er en fin pause i mange av de mer alvorlige temaene i spill.

Nå sitter jeg her og er litt melankolsk, fordi jeg tenker at det sannsynligvis er filmen som vil bestemme om det blir flere eventyr. Hadde du spurt meg for et par år siden, ville jeg ikke brydd meg, men nå har vennskapet plutselig blusset opp igjen.

«Ratchet & Clank» slippes til PS4 20. april.

Oppsummering
Positivt
Sjarmerende, koselig og trivelig gjensyn. Vakker grafikk. Solid kontrollsystem.
Negativt
Mangler ambisjoner. Mekanikkene får aldri slått seg ordentlig løs.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3