Kung Fu Rider

Frustrerende og fritt for spillmoro.

I rekken av spill som Sony slipper sammen med sine nye Move-kontrollere (ute 15. september), finner vi en snål, smågal tittel ved navn «Kung Fu Rider». Spillet plasserer deg på en kontorstol, varetralle eller støvsuger – og jobben din blir å dukke, hoppe og kung fu-sparke deg vei gjennom hindringer.

Selveste Triade-mafiaen er i hælene på deg, og Move-kontrolleren er det eneste som kan hjelpe deg.

I motsetning til Move-lanseringsspillet «Sports Champions», som vi i PressFire allerede har rukket å utvikle et nært og kjært forhold til, fremstår dette som noe sammensauset rask som kunne vært sluppet til EyeToy og PlayStation 2 i 2003. Spillet videreformidler også følelsen fra ett av mange forglemmelige Wii-spill – som det i sannhetens navn er en god del av. Var nettopp dette opprinnelig målet for spillskaperne, er oppdraget utført!

Gjennomtenkt banedesign, effektive kontroller eller spillbar moro har utviklerne i Japan Studio ikke prioritert særlig høyt til «Kung Fu Rider».

Les flere anmeldelser av Move-spill til PlayStation 3:
«Sports Champions».
«Start the Party».
«Tiger Woods PGA Tour 11» (PS3).
«Tumble».
«Flight Control HD».

SAUSETE KONTROLLERE

Før du kan starte «moroa» må du gjennom en enkel kalibreringsprosess. Hvorfor Japan Studio har tatt seg bryet med å prøve å late som om dette er et spill som skal demonstrere teknologien i Move-kontrollerne, er uvisst. Det er nemlig fint lite i «Kung Fu Rider» som responderer med millimeterpresisjon. Mye av spillet baserer seg nemlig på tilfeldigheter eller veldig generelle utfall med bevegelseskontrolleren - det eneste av Move-utstyret du trenger til denne utgivelsen, ved siden av et Eye-kamera.

Tobin og Karin er hovedfigurene i spillet, og de er på flukt fra mafiaen. Hvert nivå starter med at den av disse to spillfigurene du velger løper livredd bort til den farkosten du begjærer. Deretter går ferden ned en bakke i full fart.

De har ulike ferdigheter og kvaliteter, får vi opplyst i menyene. Karin er for eksempel veldig dyktig til å snakke for seg – uten at vi helt skjønner hva det har av betydning for spillet. Det er få skjebneavgjørende dialogtrær å spore her. Kjøretøyet du velger har én fellesnevner: De har hjul. Og «garasjen» spenner fra en kontorstol, støvsuger, tralle, barnestol og lignende. De fleste doningene er låst – altså ett element som skal sørge for at du er hektet i flere uker til du har skaffet deg full tilgang.

Det anbefales på det sterkeste å ta seg bryet med å gå gjennom opplæringsdelen av dette spillet, om det i det hele tatt har funnet veien til PS3-maskinen din. For det er en del å holde styr på om du vil mestre hele registeret av bevegelser som du kan utføre. I motsetning til de fleste andre Move-spillene, må du nemlig også bruke de fire kommando- og to Move-knappene i ulike situasjoner, noe som er en dårlig idé.

Mens du tilter bevegelseskontrolleren til høyre, venstre, opp og ned, må du også finne ut hvor du har firkant- eller sirkelknappene på et halvt sekunds varsel slik at du kan sparke ned et av mange Triade-medlemmer langs løypa eller foreta en frekk skrens gjennom en sving.

TÅLMODIGHETSPRØVE

Et forsonende trekk ved spillet er at du kan velge å spille av din egen musikk fra harddisken på PS3’en, slik at du i det minste slipper den ekle musikken som er gjennomsyret i hele «Kung Fu Rider». Men dette er dessverre et av få riktige grep som utviklerne har gjort.

Ofte blir du kranglende med kontrollerne, finner ut at spillfiguren blokkerer utsikt om du må dukke for å passere et hinder – eller opplever å bli sittende fast i en lyktestolpe mens klokka tikker ubønnhørlig mot 0.

Det toppet seg for undertegnede, etter å ha rullet gjennom de første oppdragene som gir deg en tidsfrist på å komme i sikkerhet, da neste utfordring åpenbarte seg: Finn 20 gjemte symboler langs løypa og bruk gjerne så lang tid du vil.

Tatt i betraktning at bakkene i dette spillet utelukkende peker nedover og benytter seg av en viss tyngdekraft som harmonerer med dette geologiske fenomenet, og du skjønner at du har en heftig tålmodighetsprøve foran deg. Av den sorten som ikke hører hjemme i et lettfattelig, morsomt og familievennlig spill du kan risikere at en intetanende slektning kjøper til deg i julegave.

Mye i «Kung Fu Rider» høres riktig ut og kan kanskje virke sjarmerende på papiret. Move-kontrolleren viser vei og kontorstolen med din spillhelt lystrer ettersom du peker ut retninger, foretar hopp og andre krumspring.

Men i praksis viser det seg dessverre å by på en hinderløype for tålmodigheten din, og spillet yter ingen rettferdighet overfor teknologien som Sony nå vil forsøke å overbevise med i Move. Gi beskjed til slekt og venner først som sist: «Kung Fu Rider» trenger ikke å finne veien under juletreet ditt i år. Eller neste år, for den saks skyld!

NB! «Kung Fu Rider» er et av lanseringsspillene som er tilgjengelig samtidig som de bevegelsesfølsomme kontrollerne til PlayStation 3 slippes. Move er ute 15. september, det samme er «Kung Fu Rider».

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3