Lume

Original klipp-og-lim.

Selv om vi nå ser stadig større spillutgivelser innenfor eventyrsjangeren – der aktuelle «L.A. Noire» kan være en av de største, om vi strekker sjangeren litt langt – er det også et yrende liv hos de langt mindre indieutviklerne.

Til tross for forsvinnende små budsjetter klarer de ofte å levere spillhåndverk ulikt noe annet vi har sett. Det så vi for eksempel med svenske «The Dream Machine», et glimrende eventyrspill laget med plastelinafigurer.

Sist ut i denne kategorien er «Lume», et lite flashbasert pusleeventyr som nylig dukket opp på blant annet Steam. Spillets pris på en drøy femtilapp gjenspeiler både lengde og omfang – dette er et spill som i utgangspunktet hadde tatt en times tid å runde, hadde det bare ikke tatt noen seriøse dykk ned i den dypeste enden av vanskelighetsskalaen.

God, gammeldags papirsløydtradisjon

Men først litt om hvordan spillet ser ut, noe du ikke kan unngå å legge merke til. Skaperne i det britiske spillstudioet State of Play har gått til verks med saks og papir, og laget alle bakgrunnene i spillet etter god, gammeldags papirsløydtradisjon.

I denne verdenen, som like gjerne kunne dannet rammene til en animasjonsfilm fra svunne tider, følger vi en liten jente som oppdager at strømmen har gått hjemme hos onkelen. Han er ikke hjemme, men det hindrer henne ikke fra å forsøke å få strøm tilbake til huset.

Ettersom dette er første episode i en rekke av flere planlagte, handler gåtene i første rekke om å komme seg inn i huset og selvfølgelig få tilbake lyset i lampene. Om du tror det bare er å gå ned i kjelleren og flikke på en bryter, tar du imidlertid kraftig feil – onkelen er litt for glad i innfløkte puslespill til at det skal gå så smertefritt. De aller fleste av gåtene i huset er av det relativt enkle slaget, der du med litt kreativ hjernebruk (og noen ganger også penn og papir) kommer langt på vei.

Men spesielt én gåte er radikalt tøffere å mestre enn resten, noe som sikrer spillet en plass hos de mer dedikerte eventyrspillerne.

Utgangspunktet er uansett svært lovende. I tillegg til den unike grafiske stilen, er lydbildet som hentet rett ut av et tidlig Air-album, en bakgrunn som klarer å roe ned de tynnslitte nervene om skulle streve med å finne de siste, avgjørende sporene. Blir spennende å se fortsettelsen på dette.

NB! «Lume» kan handles via Steam, Direct2Drive og GamersGate og koster cirka femti kroner.

Oppsummering
Positivt
Fantastisk grafisk stil, musikk og atmosfære.
Negativt
Spesielt én gåte er særs vanskelig å løse.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3