Gleden av å daske en kompis i fjeset gjør dette til et av årets beste

2014s tøffeste flerspiller og håndholdte.

25. desember 2014 15:41

(PressFire.no): Ser vi tilbake på spillåret 2014, er det noen glimt av genialitet de færreste vil avfeie eller bestride.

De to spillene vi skal trekke fram i dag er slike. Begge bautaer i sine sjangre og vil trolig stå igjen med klassikerstatus om ti år. Veldig store ord, men både «Hearthstone: Heroes of Warcraft» og nye «Super Smash Bros.» fortjener såpass  og fikk dessuten toppkarakterer fra oss i år.

Gårsdagen handlet om sport og racing. I dagens runde i ringen presenterer vi PressFire-redaksjonens beste flerspilleropplevelser i 2014, og det mest imponerende på en håndholdt maskin.

NB! Nederst i saken ser du hvordan vi har gått frem for å kåre våre favoritter.

Beste flerspiller/online:

«Super Smash Bros.».

Vinner:


«Super Smash Bros.» (Wii U)

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:


«Titanfall»
«Destiny»
«Hearthstone: Heroes of Warcraft»
«Call of Duty: Advanced Warfare»
«Plants vs. Zombies: Garden Warfare»
«Dark Souls II»
«Trials Fusion»
«Far Cry 4»
«FIFA 15»
«Rust»
«Watch Dogs»
«Planetary Annihilation»
«Mario Kart 8»
Towerfall: Ascension» var nominert av flere, men kom først ut til Ouya i fjor. Pc og PS4 fikk i år).

Gleden av å daske en kompis i fjeset går aldri av moten. Ikke i spillbransjen, i hvert fall.

Så mange bestanddeler, i ett og samme spill, bygger opp under den magien: å pirre konkurranseinstinktet, ha en så rettferdig kamp som mulig (der du ikke kan sutre over slurv fra utviklerne, men kun har deg selv å klandre), og den nesten endeløse lykkefølelsen hvis du står seirende igjen.

Online- eller flerspilleraspektet er selvsagt helt essensielt for å få til dette. Det er kampene mot venner i samme sofa eller skrytende online-folk som skal belønnes i dag.

«Super Smash Bros.» til Wii U klarer å mikse de nevnte elementene på helt strålende vis. Nintendos maskotdenging fremstår som den egentlige hovedretten, etter forsmaken på 3DS noen uker før.

Det ga oss følelsen av at dette spillet utbroderer oppskrifta i dette sjette spillet så bra at det kanskje markerer grensa, og rett og slett ikke kan bli særlig bedre?

Åtte spillere (lokalt) kan hive seg med, så banene er derfor større enn tidligere. I stedet for å fremstå som et kaotisk møljeslagsmål, klarer heller «Super Smash Bros.» å gjøre dette til et taktisk dypere spill, konkluderte vi.

Beste håndholdte/mobil:

«Hearthstone: Heroes of Warcraft».

Vinner:


«Hearthstone: Heroes of Warcraft»

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:


«Monument Valley»
«Hitman Go»
«Broken Age, Ep. 1»
«Leo’s Fortune»
«The Wolf Among Us»
«The Last Door»
«The Banner Saga»
«Threes»
«Botanicula» (til iOS i år)
«Fez» (til Vita i år)

Påskeferien i år handlet for veldig mange om alt annet enn appelsinhygge ved hytteveggen. Fingrene til mange millioner ble i stedet sysselsatt i «Hearthstone: Heroes of Warcraft», og ikke til fruktskrelling.

Spillet kom ut til Apple-nettbrett i denne påskeperioden. Før vi visste ordet av det var hele ferien over.

Spillet fikk toppscore i PressFire da det kom til pc. På et nettbrett er det om mulig enda bedre.

Det digitale samlekortspillet klarer også å lokke inn skeptikerne i hopetall. Folk som kanskje syns nerdefaktoren og terskelen blir for høy i et «Magic: The Gathering», eller andre sjangerfrender. Blizzard klarer både å tilfredsstille de erfarne og kresne, og ta godt imot ferskinger. 

«Hearthstone» er i utgangspunktet gratis. Etter noen utvidelser og det faktum at enkelte av de over 20 millionene som spiller har blitt sinnssykt gode, og fått kloa i noen høythengende kort, har kanskje gjort noe med balansen i spillet. Men «Hearthstone» står igjen som det klart beste håndholdte vi i PressFire har opplevd i år.

«Monument Valley» og «Hitman Go» var i realiteten aldri nær ved å true Blizzard-kortspillet, selv om disse to mobilspillene kom tettest på etter nominasjonsrunden vår.

Hvordan har vi kåret de beste spillene fra 2014?

- Først inviterte vi alle spillanmelderne i PressFire fra 2014-rekka, cirka 20, til å stemme på sine favoritter fra året som har gått, fordelt på de ulike sjangerne.

- Etter en opptelling satt vi, med noen få unntak, igjen med en vinner i hver klasse. I noen få kategorier var det imidlertid så jevnt at det måtte en ekstra debatt/krangel til for å kåre en seiersherre.

- Vinnerne av hver kategori var naturlig nok også kandidater til å stikke av med den aller gjeveste prisen: Årets beste fra 2014. Akkurat den kåringen runder vi av med, på nyttårsaften.

- Frem til da skal vi på daglig basis presentere enda flere av våre favorittspill fra året som har gått. Du finner alle spillkåringene våre samlet her.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3