(PressFire.no): I løpet av romjula kårer vi høydepunktene fra spillåret, hver dag helt fram til nyttårsaften.

Før 2013 blir til 2014, serverer vi også det ene spillet vi mener er det aller beste - uansett sjanger.

Startskuddet inneholder en blanding av eksos og fysiske utskeielser, to populære og evigaktuelle sjangre: Nemlig sport og racing.

 

«FIFA» og «Football Manager» skuffer

Dette året har ikke vært det aller beste når det gjelder sportsspillene vi har fått servert, la oss være helt ærlige.

Flaggskipene har enten prestert under nivået vi vanligvis er vant til å få, eller har regelrett stagnert. «FIFA 14», «Pro Evolution Soccer» og «Football Manager» er noen eksempler.

I dag ser vi på sportsfavorittene våre fra dette året, før vi runder av med kåringer i racingkategorien. I morgen serverer vi blinkskuddene fra to helt andre sjangre.

NB! Nederst i saken ser du hvordan vi har gått frem for å kåre våre favoritter.

 

ÅRETS BESTE SPORTSSPILL

Vinner: «NHL 14».

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp: 
«NBA 2K14».
«MLB 13: The Show».
«FIFA 14».
«Football Manager 2014».
«Wii Sports Club».

«FIFA»-serien selger klart mest. Selv om årets bidrag ikke gjør noe fundamentalt galt, føles dette for trygt og forutsigbart. Arbeidet til to konsollgenerasjoner, samtidig, har trolig bremset innovative tilskudd, men når det er sagt: «FIFA 14» til PlayStation 4 og Xbox One har bedre flyt, tempo og rytme i banespillet – og ved å ha løftet kameralinsene sine litt opp, har også rammen rundt kampene blåst inn mer og bedre atmosfære.

«FIFA 14» vinner likevel ikke PressFire-kåringa i år, den syns vi nabogjengen hos EA Canada fortjener å få. «NHL 14» tok aldri steget over til de nye konsollene i år. Det er litt synd, men kanskje like mye en styrke.

I stedet for å rushe ut en nestegenerasjonsutgave – som egentlig kunne ha endt opp likt spillet gitt ut til PS3 og Xbox 360 – velger kanskje disse hockeyutviklerne å ta seg litt bedre tid? Bare ett år ekstra, det kan kanskje gjøre susen.

«NHL 14» har et uovertruffent styresystem i bunnen som EA Sports har perfeksjonert de seneste åra. Til årets hockeyeventyr har spillskaperne dessuten begynt å hive på ekstrafunksjoner, uten at de føles som helt nødvendige.

Da er det langt viktigere at fysikkmotoren nå har fått et løft.

Kollisjonene føles nå saftigere enn før. Kroppstaklingene sitter. Banespillet smeller mer enn noen gang. Og det gjør spillet helt suverent, om du liker blandingen realisme og ren moro. 

«NBA 2K14» må for all del ikke forveksles med stakkarslige «NBA Live 14». Førstnevnte er milevis bedre, og 2K fester grepet om basketsporten med overbevisning.

Spillet kler PlayStation 4 eller Xbox One ekstra godt, det er et av de peneste du kan nyte på de nye konsollene. Det er også et stort pluss at «NBA 2K14» tør å eksperimentere med historiefortelling i sportsspillsjangeren, og virker å ha vokst på seg stadig mer selvtillit gjennom å ha vært markedslederen de siste åra.

 

«Gran Turismo 6».

ÅRETS BESTE RACING

Vinner: «Gran Turismo 6».

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:
«Need for Speed Rivals».
«Forza Motorsport 5».
«GRID 2».
«F1 2013».

I likhet med sportsspillene, er det et snev av skuffelse som henger over bilopplevelsene i år. Noe av det kan sikkert forklares med konsollgenerasjonsskiftet.

Noen utviklere (Codemasters?) har trolig blikket stødig rettet mot PS4 og Xbox One. Det kan være forklaringen til at «GRID 2» og «F1 2013» skuffet oss en smule.

Andre spilldesignere har hatt strenge tidsfrister og lite erfaring med de nye konsollene fra Sony og Microsoft.

Flere i redaksjonen vår var temmelig sikre på at «GRID 2» kunne bli legendarisk, men sluttresultatet gjør seg bare fortjent til hederlig omtale.

«Forza 5».

Det samme kan sies om «Forza Motorsport 5». Det har lenge representert den aller beste kjørefølelsen, Turn 10 har ligget i forkant av fysikksimuleringer i spillene sine – og alt lå til rette for en stor bilopplevelse med Xbox One-debuten.

I øyeblikk serveres da også slike magiske stunder. Det er når du sitter bak rattet på en av bilene du faktisk har råd til (spilløkonomien i «Forza 5» har vært en het potet siden lansering), og du ser Praha åpenbare seg gjennom frontruta.

Problemet til nye «Forza», bortsett fra økonomien som utviklerne febrilsk prøver å balansere, er heller at det er for få baner med fra start. Det er bare 14 i tallet.

Blander du dette med en ny retning for hvordan karrieredelen er designet, med oppstykkede ligaer, kommer kjapt inntrykket av at bilgleden og entusiasme er skrellet bort til fordel for hastverk og griskhet.

Lange lastetider, fordummede menyer som gjør oppgraderinger for deg – og dermed misser sjansen til å knytte viktige bånd til bilene du eier – hjelper heller ikke.

Det burde være kriminelt å lansere det utviklerne insisterer er en bilsimulator, uten klassiske Nürburgring.

«Gran Turismo 6» blir dermed vår vinner. Polyphony Digital overrasket da de annonserte dette spillet til PlayStation 3. For å feire 15 år på PlayStation-plattformene, er dét for å henvende seg til en størst mulig kundebase. 

Grafikkmessig er det ikke store endringer fra «Gran Turismo 5», men spillet er fullstappet med innhold (1200 biler, 37 baner) – og gjør små forbedringer på områder der «GT5» frustrerte. De overkompliserte menyene, for eksempel.

Stripper du bort hjelpemidlene, kjenner du også mer av den nye bilfysikken utviklerne har lagd til «GT6». Spillet gjør noen viktige endringer for å ta opp kampen med «Forza Motorsport», og da er det på tide å gå tilbake til tegnebrettet for å gjøre noe med nettopp dette. «Gran Turismo 6» er første steget – ett tilbake, to fram.

Oppfølgeren blir trolig enda sprekere, når den dundrer inn til PlayStation 4 om noen måneder. Da tør Polyphony Digital kanskje å legge til en dyp skademodell og kappe lastetidene, også?

 

Hvordan har vi gått frem for å kåre de beste spillene fra 2013? 

- Først inviterte vi alle spillanmelderne i PressFire til å stemme på sine favoritter fra året som har gått, fordelt på de ulike sjangerne.

- Etter en opptelling satt vi, med noen få unntak, igjen med en vinner i hver klasse. I noen få kategorier var det imidlertid så jevnt at det måtte en ekstra debatt/krangel til for å kåre en seiersherre.


- Vinnerne av hver kategori var naturlig nok også kandidater til å stikke av med den aller gjeveste prisen: Årets beste fra 2013. Akkurat den kåringen runder vi av med, før nyttårsaften.


- Frem til da skal vi på daglig basis presentere enda flere av våre favorittspill fra året som har gått. Du finner alle spillkåringene våre her.

Annonse

Kommentarer