2013 ga oss et av tidenes aller beste strategispill

Og det er helt gratis. Vi kårer årets beste skyte- og strategispill.

26. desember 2013 16:49

(PressFire.no): Den tidløse klassikeren «Ludo» er kanskje perfekt balansert, men mangler liksom en del av de stilige virkemidlene til noe nyere spill.

Det vi prøver å si er at du ikke må ha dårlig samvittighet om du faller for fristelsen til å installere et av årets aller beste strategispill nå midt i julehyggen. Faktisk kårer vi dem beleilig nok rett under her!

I samme åndedrag er det dagen for å se på de beste heisaturene med muskedunder eller mitraljøse mellom lankene det siste året. Skytespill, altså.

Om du gikk glipp av gårdagens kåring oppe i fråtsing av ribberester, tok vi deg forresten gjennom sports- og racingspillfavorittene våre.

NB! Nederst i saken ser du hvordan vi har gått frem for å kåre våre favorittspill.

Årets beste strategispill:

Vinner:

«Dota 2»

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:
«Pikmin 3»
«Expeditions Conquistador»
«Total War: Rome II»
«SimCity»
«Sang-Froid: Tales of Werewolves»
«Fire Emblem: Awakening»
«Papers, Please»
«XCOM: Enemy Within»
«Civilization V: Brave New World»
«Skulls of the Shogun»

Du trenger ikke nødvendigvis å få fullstendig hjerteflimmer av at han der litt eksentriske kjæresten til søstra di insisterer på å hive ribba i sous vide-maskinen han fikk til jul, og kanskje til og med stapper i noen hvitløksbåter.

Det er fortsatt den samme, feite og deilige grisen som skal til pers, noe som i bunn og grunn oppsummerer «Dota 2» også.

Valve, nå et av verdens utvilsomt beste spillstudioer, har tatt et av historiens aller beste (strategi)spill og gitt det en teknisk overhaling som gjør ringreven klar for en helt ny generasjon av kravstore spillere.

Et spillsystem og heltegalleri som har blitt sirlig polert i ti år får endelig den infrastrukturen og produksjonsverdien det fortjener, og resultatet er 666 explosif plastisk sprengstoff.

«Dota 2» er spillet som snudde helt opp ned på spillvanene til flere i redaksjonen og slepte dem inn i en verden så preget av konkurranseinstinkt, frustrasjon og egenutvikling at det er usikkert om de noen gang kommer ut igjen.

Dette er spillet du fortsatt bare er middels bra i etter fem år, men fortsatt ikke har sjans til å legge fra deg.

En umiddelbar klassiker, som på ubegripelig vis også er helt gratis om du ikke vil kjøpe deg kosmetiske forbedringer.

Da får det bare være at Nintendo har gjort en hjertevarmende godjobb med «Pikmin 3», eller at den halvobskure indieperla «Sang-Froyd: Tales of Werewolves» byr på noe helt unikt. Til og med at både «XCOM: Enemy Unknown» og «Civilization V» ble polstret med to bunnsolide utvidelsespakker av den gode, gamle sorten.

Årets beste skytespill:

Vinner:

«BioShock Infinite»

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:
«Battlefield 4»
«Metro: Last Light»
«Far Cry 3: Blood Dragon»
«Call of Juarez: Gunslinger»
«Killzone: Shadow Fall»
«Crysis 3»

Om ikke 2013 har vært det beste skytespillåret på en stund, har det i hvert fall hatt noen veldig befriende kreative perler i baklomma.

«Far Cry 3: Blood Dragon» er noe av det sprøeste vi har leket med siden nittitallet vinket farvel, «Metro: Last Light» drøfter postapokalypse med en helt egen snurr og «Call of Juarez: Gunslinger» er kanskje det beste western-skytespillet som er utgitt. I hvert fall siden «Outlaws».

Årets kruttkonge må likevel bli «BioShock Infinite», som kombinerer en av historiens mest gjennomtenkte spillverdener med en ultraambisiøs om enn vel blautkokt historie.

La gå, som rent skytespill finnes det bedre dydsmønstre enn «Infinite», også i år, men måten det nøster sammen hele opplevelsen på er det helt alene om.

Og gud jamre så godt det har vært med en noe dypere motvekt til trauste, snusbrune krigsskytespill hvor du tankeløst tøffer framover med drapskanonen skrudd på maks.

Om EA hadde vært litt hissigere på kvalitetssikringen av «Battlefield 4», som fortsatt er i ganske stusselig tilstand etter den håpløse lanseringen, hadde valget derimot vært adskillig vanskeligere.

Hvordan har vi gått frem for å kåre de beste spillene fra 2013? 

- Først inviterte vi alle spillanmelderne i PressFire til å stemme på sine favoritter fra året som har gått, fordelt på de ulike sjangerne.

- Etter en opptelling satt vi, med noen få unntak, igjen med en vinner i hver klasse. I noen få kategorier var det imidlertid så jevnt at det måtte en ekstra debatt/krangel til for å kåre en seiersherre.


- Vinnerne av hver kategori var naturlig nok også kandidater til å stikke av med den aller gjeveste prisen: Årets beste fra 2013. Akkurat den kåringen runder vi av med, før nyttårsaften.


- Frem til da skal vi på daglig basis presentere enda flere av våre favorittspill fra året som har gått. Du finner alle spillkåringene våre her.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3