(PressFire.no): Om du har fulgt med på våre kåringer av 2012s aller herligste spill den siste tida, kan vi bare håpe at du nikker anerkjennende til utvalget enn så lenge.

Om neven er så knyttet at blodet siler og blodåra i tinningen pumper som ei skarptromme, håper vi det mildner litt på temperaturen at en rekke kategorier gjenstår enda.

Første juledag fristet vi med en gjennomgang av årets beste sports- og kjørespill. Dagen etter gransket vi på hva actioneventyrene, de beste nedlastbare og de håndholdte spillene har hatt å by på i dragens år. Så ble det en guidet tur gjennom skyte- og strategispillåret 2012.

Her finner du alle 2012-spillkåringene til PressFire-redaksjonen.

Nå skal vi se på rollespillene – en sjanger som hadde uhyre mye godt å by på i fjor, men som har begynt å stagnere igjen. Til gjengjeld har dette vært fantastiske tider for de som ikke har noe imot å få rollespillet utspedd med litt action og hack ‘n slash.

Dessuten har vi gått gjennom redaksjonens største spillskuffelser for året. Vi utnevner ikke nødvendigvis årets aller dårligste spill, men heller det som slet mest med å innfri forventningene.

NB! Nederst i saken ser du hvordan vi har gått frem for å kåre våre favorittspill.

 

ÅRETS ROLLESPILL:

Vinner:
«Diablo III» (se trailer her)

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp: 
«Torchlight II» (se trailer her)
«Guild Wars 2» (se trailer her)
«The Secret World» (se trailer her)
«Kingdoms of Amalur: Reckoning» (se trailer her)
«Mass Effect 3» (se trailer her)

Vi skal ikke lyve og påstå at det var full enighet om at «Diablo III» er årets beste rollespill da redaksjonen møttes for å bryte om kamp. Men det gikk ikke liv heller. Actionrollespillet ble lansert med ekstreme forventninger etter nesten ti års utvikling, og det tok bare noen minutter før spillslippet var en regelrett katastrofe.

De av oss som omfavnet det, har nytt et dypdykk i et fantastisk univers preget av et detaljfokus og en strømlinjeforming få andre enn Blizzard kan håndtere. Det er kanskje ikke fullstendig tro til den klassiske forgjengeren, der er utfordreren «Torchlight II» desto nærmere, men det har pumpet produksjonsverdier og moderne tenking i en sjanger preget av museskritt.

Utviklerne har også tatt kritikken til seg, og jobbet på spreng med videreutvikling av spillet. «Diablo III» i mai og dagens utgave kan knapt sammenlignes. Utstyrssystemet er justert, progresjonen polstra og figurklassene gjøres stadig mer varierte og nyttige. Og mye mer er på vei. Det er gode nyheter for de i PressFire som fortsatt har litt futt igjen i musefingeren.

Andre i redaksjonen foretrakk «Mass Effect 3» og enden på visa for kaptein Shepard og besetningen, som også var veldig nært å toppe kransekaka.

Nettrollespillene «Guild Wars 2» og «The Secret World» snekret ei komfortabel ramme rundt året for de som liker digre, fri nettunivers, mens «Kingdoms of Amalur: Reckoning» var en luskende perle som sjarmerte flere av oss, til tross for tydelige skavanker.

 

ÅRETS STØRSTE SKUFFELSE:

Vinner: 
«Medal of Honor: Warfighter» (se trailer her)

Disse var også med i vurderingen: 
«I Am Alive» (se trailer her)
«Tony Hawk’s Pro Skater HD»  (se trailer her)
«Resident Evil 6» (se trailer her)
«Epic Mickey 2: The Power of Two» (se trailer her)

Skuffelser er uhyre personlige. Et knallsolid spill for én av PressFire-skribentene kan ha vært en utømmelig kilde av frustrasjon for en annen. Det skulle både «Resident Evil 6» og «Diablo III» vise under redaksjonsmøtet, hvor vi ved hjelp av retorikk, empati og skarpe klør skulle kåre vinnerne av de ulike kategoriene.

Vi fant likevel felles grunn i spillet som ønsket å røske «Medal of Honor» opp fra hengemyra, stryke brett i seriens metaforiske finbukse og hive den ut med seil i vindene igjen.

«Warfighter» var i stedet en banal, gammeldags og regelrett trasig opplevelse. Enspillerdelen var platt og gikk på ujevne skinner. Flerspillerdelen var noe mer ambisiøs, men hadde et altfor smalt tilbud til å måle seg med sjangermastodontene. Men opp mot utgivelsen var det håp hos mang en spiller.

Store lovnader fra utviklerne, som hadde fått låne den heftige «Battlefield 3»-motoren. Stadig skryt om at de hadde lånt ekte spesialsoldater til å lage en heseblesende opplevelse som var mye mer realistisk enn konkurrentene. Så hadde vi egentlig spilt det ti ganger før.

Andre spill som meget vel kunne havnet på toppen er «I Am Alive», Ubisofts evig utsatte forsøk på å skildre frykten rundt en verden som raser. Det funka mildt sagt dårlig. Det samme gjorde kyniske «Tony Hawk’s Pro Skater HD», som kunne vært kurant om det ikke bare var en mikroskopisk smakebit som kan utvides for masse ekstra penger. Fysjom.

 

Hvordan har vi gått frem for å kåre de beste spillene fra 2012? 

- Først inviterte vi alle spillanmelderne i PressFire til å stemme på sine favoritter fra året som har gått, fordelt på de ulike sjangerne.

- Etter en opptelling satt vi, med noen få unntak, igjen med en vinner i hver klasse. I noen kategorier var det imidlertid så jevnt at det måtte en debatt/krangel til for å kåre en seiersherre.


- Vinnerne av hver kategori var naturlig nok også kandidater til å stikke av med den aller gjeveste prisen: Årets beste fra 2012. Akkurat den kåringen runder vi av med, den 30. desember.


- Frem til da skal vi på daglig basis presentere enda flere av våre favorittspill fra året som har gått.

Annonse

Kommentarer