Vi har sett «Fight Night Champion»

- Forvent økt realisme i bokseringen til neste år.

16. november 2010 09:59

LONDON (PressFire.no): Vi er i et dunkelt rom i London for å få et lite glimt av det nye spillet i «Fight Night»-serien, «Fight Night Champion».

Det er sjefsprodusenten Brian Hayes som håndterer kontrollen og samtidig forteller om ambisjonsnivået som ligger i bokseringen til neste år. Ikke veldig overraskende snakker Hayes om mer realisme, noe som involverer ganske mange små forandringer som nok vil påvirke opplevelsen.

Han påpeker at de har studert hvordan spillerne bruker de analoge stikkene på kontrollerne, og hvilke bevegelser som oppfattes som enkle eller vanskelige. Kunnskapen vil bli brukt til å lage et kontrollsystem som bedre reflekterer vanskelighetsgraden fra sporten.

Det nye kontrollsystemet kalles full spectrum punch control og skal altså være langt mer realistisk, noe som i praksis innebærer at 360 grader av analogkontrollen brukes, selv om Hayes påpeker at dem som helst vil forholde seg til det enkle fortsatt kan bruke knappene for å slå.

I tillegg blir det nå mulig å utføre slag direkte fra blokkering samt at såkalte hay makers fjernes fra spillet, men det blir mulig å slå heavy jabs. Hayes forteller også at de har valgt å roe ned heavy punch for økt grad av realisme i tillegg til å gjøre slaget mer risikabelt.

Han avslører også at det blir mulig å slå knock out med ett slag, men det blir en slagtype du må låse opp når du har oppnådd et visst nivå.

Lover fetere grafikk

I såkalt Legacy-modus avslører Hayes også at treningen denne gangen i større grad vil sette preg på bokseren din. Byen du velger å trene i vil også påvirke egenskapene, og du kan for eksempel reise til Europa eller Tokyo for å utvide repertoaret.

Produsenten forteller videre at energien til bokserne nå måles på en helt annen måte. Der det før var kun ett meter med energi er det nå flere, hvor flere faktorer av bokserens egenskaper er representert – blant annet tretthet.

Hayes forteller også at det nå er fire forskjellige steder på kroppen som måles, mot det Hayes kaller den ene «bensintanken» fra forrige spill, «Fight Night: Round 4» som kom ut i fjor sommer.

Ikke overraskende lover han også fetere grafikk enn noensinne, noe som betyr mer detaljert blod og svette på det som etter hvert blir deformerte kropper. Gjerne i dynamisk lys og skitne omgivelser.

Når man høsten 2010 snakker om boksespill, er det helt naturlig å lure på planene for PlayStaiton Move og Kinect, synes vi. Hayes svarer at det er mange som nok tror det er en no brainer å inkludere støtte for bevegelseskontrollerne i et «Fight Night»-spill, men at det i virkeligheten krever at spillet blir laget med tanke på dette fra bunnen av.

Han påpeker at kampene vil være så slitsomme, at det neppe vil være underholdende for vanlige folk. Allikevel bekrefter han at de har vurdert å inkludere en slags bokseskole, hvor du kan lære det grunnleggende. Noe som vil være en bra måte å introdusere spillere for sporten, mener sjefprodusenten.

Og før Hayes sender oss ut døra ser han seg rundt og hvisker at det er mer nytt i vente, som han mener er «revolusjonerende». Han påpeker også at han ikke kan snakke om det – ennå, men at det involverer en såkalt Champion-modus, som spillet er oppkalt etter.

«Fight Night Champion» utvikles til PlayStation 3 og Xbox 360 og slippes 1. mars 2011.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3